Pár kliků v aplikaci, odeslat objednávku a za pár minut zvoní kurýr s nákupem u dveří. Po Evropě, ale i Spojených státech nebo jižní a východní Asii vznikají start-upy, které sází na ultrarychlé doručení potravin či drogistického zboží. A investoři jim věří. Firmy jako německá Gorillas, norská Oda nebo turecký Getir letos inkasovaly podle analytické společnosti PitchBook od venture kapitálových fondů jen v Evropě do května 1,6 miliardy dolarů, což je více než dvakrát tolik co za celý loňský rok.
„Jednoznačným důvodem je pandemie. Lidé přizpůsobili své chování tomu, že byli více doma. Po covidu už se k nakupování v kamenných obchodech nebudou vracet v takové míře. Firmy si to uvědomuji a cítí v tom velký potenciál,“ myslí si děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Libor Švadlenka, který se zaměřuje na expresní a poštovní služby.
Do rychlého doručování zboží z obchodů se smíšeným zbožím navíc vstupují i firmy, které dříve dovážely jen jídlo z restaurací, nebo taxikáři. Dodávky potravin zrychlují také on-line supermarkety a po letech zdráhání do internetového byznysu vstupují i tuzemské obchodní řetězce.
Rychlý obchod
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později