Od začátku pandemie sice klesá počet nově vydávaných knih, na tržby největšího českého nakladatelství Albatros Media to ale nemělo výraznější dopad. Prodeje se přesunuly do on-line prostředí, kde nejsou lidé tak vystaveni vizuálnímu náporu knižních novinek jako v kamenných knihkupectvích. Čtenáři tak víc kupují starší knihy. Díky tomu mimo jiné došlo k renesanci fenoménu Harry Potter, na jehož prodejích bylo kdysi nakladatelství ekonomicky závislé. „Tržby z prodeje těchto knih nám po dobu pandemie stouply o 25 procent,“ říká Jaroslav Horák, který spolu se svou manželkou Silke nakladatelský dům před 13 lety koupil.
Podíl dětské literatury na celkových prodejích Albatrosu se zvyšuje dlouhodobě. Horákovi s ní zkoušejí prorazit i ve světě. Nakladatelství začalo vyvážet obrázkové populárně-naučné knihy pro děti i do španělsky a anglicky mluvících zemí. Ve Spojených státech Horákovi dokonce založili pobočku a plánují expandovat i na další trhy. Na tom českém, kde od koupě Albatrosu v roce 2008 získali téměř dvě desítky nakladatelství, se pak poohlížejí po dalších akvizicích.
Albatros si Horákovi původně pořídili s cílem firmu vyvést z krizového stavu a následně výhodně prodat. „Někde na cestě jsme se ale do tohoto produktu, tedy do knih a byznysu kolem nich, zamilovali a rozhodli jsme se, že si nakladatelství necháme,“ říká Silke Horáková.
Kolik jste od vypuknutí pandemie přečetli knih? Čtete více, nebo méně než před ní?
Jaroslav Horák (J. H.): Čteme víceméně stejně. Práce máme stále dost, jen ji děláme na dálku, takže nemáme víc času na čtení.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později