Vlna silného nástupu elektrických automobilů, která v následujících letech zasáhne Evropu, Česko mine. Nástup elektromobility bude v tuzemsku mnohem plíživější, na silnicích se viditelněji neprojeví. Hlavním důvodem je skutečnost, že stát nepodporuje nákupy vozů s elektrickým pohonem a kvůli nepružné legislativě vázne výstavba sítě dobíjecích stanic.
Přestože Česko v rozvoji elektromobility zaostává, tuzemský automobilový průmysl, který tvoří deset procent tuzemského hrubého domácího produktu, to nemusí zasáhnout. Důvodů je několik.
Jedním z nich je, že český autoprůmysl je silně závislý na exportu. Třeba Škoda Auto dostala v rámci mateřské společnosti Volkswagen "globální zodpovědnost" za ruský, indický či severoafrický trh. V těchto regionech bude rozvoj elektromobility mnohem pomalejší. Škoda tak dostala možnost se "vyhnout" problémům souvisejícím s rychlým přechodem na jiný typ produkce. "Větší diverzifikace výroby a menší závislost na prodejích elektromobilů může být pro Škodu Auto velkou výhodou, zejména v dnešní rozkolísané pandemické době," říká Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový průmysl ve společnosti EY.
Podobný efekt rozložení sil v rámci nadnárodních korporací může být v Česku výhodou i pro dodavatele autodílů. Například německý koncern Bosch, který v Česku vyvíjí a vyrábí komponenty pro spalovací motory, bude v jejich produkci pokračovat. "Firma má své portfolio rozdělené mezi jednotlivé regiony," říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v Česku. "A spalovací motor má velký potenciál nejméně dalších deset let." Bosch má celosvětově 400 tisíc zaměstnanců, v tuzemsku více než osm tisíc. Z toho na vývoji spalovacích motorů jich pracuje 700.
Kabel místo výfuku
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Býma
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



