Vlna silného nástupu elektrických automobilů, která v následujících letech zasáhne Evropu, Česko mine. Nástup elektromobility bude v tuzemsku mnohem plíživější, na silnicích se viditelněji neprojeví. Hlavním důvodem je skutečnost, že stát nepodporuje nákupy vozů s elektrickým pohonem a kvůli nepružné legislativě vázne výstavba sítě dobíjecích stanic.

Přestože Česko v rozvoji elektromobility zaostává, tuzemský automobilový průmysl, který tvoří deset procent tuzemského hrubého domácího produktu, to nemusí zasáhnout. Důvodů je několik.

Jedním z nich je, že český autoprůmysl je silně závislý na exportu. Třeba Škoda Auto dostala v rámci mateřské společnosti Volkswagen "globální zodpovědnost" za ruský, indický či severoafrický trh. V těchto regionech bude rozvoj elektromobility mnohem pomalejší. Škoda tak dostala možnost se "vyhnout" problémům souvisejícím s rychlým přechodem na jiný typ produkce. "Větší diverzifikace výroby a menší závislost na prodejích elektromobilů může být pro Škodu Auto velkou výhodou, zejména v dnešní rozkolísané pandemické době," říká Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový průmysl ve společnosti EY.

Podobný efekt rozložení sil v rámci nadnárodních korporací může být v Česku výhodou i pro dodavatele autodílů. Například německý koncern Bosch, který v Česku vyvíjí a vyrábí komponenty pro spalovací motory, bude v jejich produkci pokračovat. "Firma má své portfolio rozdělené mezi jednotlivé regiony," říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v Česku. "A spalovací motor má velký potenciál nejméně dalších deset let." Bosch má celosvětově 400 tisíc zaměstnanců, v tuzemsku více než osm tisíc. Z toho na vývoji spalovacích motorů jich pracuje 700.

Kabel místo výfuku

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 90 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66909630-elektromobilita-nastupuje-cesko-ovsem-zustava-mimo-hlavni-proud