Český videoherní průmysl umí generovat nemalé peníze, a začíná tak lákat pozornost zahraničních investorů. Facebook například koupil pražské studio Beat Games, stojící za hitem Beat Saber určeným pro virtuální realitu. Hry se prodalo přes čtyři miliony kopií, a jak ukazuje účetní závěrka z roku 2019, malá firma Beat Games ten rok operovala s tržbami kolem 1,8 miliardy korun.

Vedle již dalších proběhlých akvizic se zájem kupců stáčí směrem k nenápadné společnosti SCS Software vyvíjející "kamioňácké" simulace Euro Truck Simulator a American Truck Simulator. I tyto hry mají na kontě miliony prodaných kusů a díky neustálým přídavkům v podobě nových částí map a kamionů patří k prodejním stálicím na prvních příčkách největšího digitálního herního obchodu Steam. SCS Software vykazuje velmi dobrý poměr tržeb a zisku. V roce 2019 tržby činily přes 557 milionů korun se ziskem po zdanění 299 milionů, podobné poměry byly i v předchozích letech. Tři majitelé − Martin Český a Petr a Pavel Šeborovi − jsou tak další z řady českých multimilionářů pocházejících z herní branže.

Zatímco SCS Software se do prodeje a nabírání peněz od investorů nehrne, jinde v Praze a směrem na východ od ní se dal do pohybu kapitál ze Švédska. V hlavním městě, Brně a Bratislavě se začal usazovat světový herní kolos Embracer Group, pod který spadá několik dalších skupin včetně těch nejvlivnějších − THQ Nordic a Koch Media, respektive Deep Silver. Embracer má pod sebou celkově zhruba 60 herních studií s 5700 zaměstnanci v téměř padesátce zemí.

Výlet Švédů do českých luhů a hájů začal v roce 2019, kdy skrze Koch Media koupili asi za 42 milionů eur pražskou společnost Warhorse Studios. Jejího středověkého hitu Kingdom Come: Deliverance se prodaly přes tři miliony kopií.

Odnesla to Bohemka

Novým přírůstkem do švédského impéria je čerstvě zformované brněnské studio Ashborne Games, které formálně spadá pod sekci THQ Nordic. Ashborne aktuálně čítá zhruba 40 lidí, jejichž úkolem je pomoci s vývojem vrtulníkového simulátoru Comanche a vedle toho postupně rozjet vývoj vlastní hry. Rozjezd Ashbornu dal na brněnském trhu s herními vývojáři řadu věcí do pohybu. Studio založili dlouholetí zaměstnanci tamní pobočky Bohemia Interactive, kteří si k sobě přetáhli další vývojáře. Švédský investor, který Ashborne stoprocentně vlastní, má nyní pod sebou lidi se zkušenostmi z vývoje her jako Mafia, Arma, UFO nebo Silent Hill. Ve všech případech se jedná o celosvětově úspěšné série.

Bohemia Interactive pocítila sílu severského kapitálu také v Bratislavě. THQ Nordic tam založilo vývojářský tým Nine Rocks Games, který v podstatě personálně stojí na bývalé pobočce "Bohemky" na Slovensku. Největší české herní studio v roce 2014 koupilo bratislavskou firmu Cauldron. Šlo o ikonu tamní scény, která kromě vlastních her jako Spellcross vyvíjela tituly zejména pro americké vydavatele. Cauldron se tak dostal třeba k licenci na Barbara Conana. Bohemia Interactive po odkupu vytvořila z Cauldronu jednu ze svých poboček, kterou vedl zakladatel Cauldronu David Durčák. Ten se ale i s týmem přesunul pod THQ a nyní má na starosti vývoj prozatím neoznámené střílečky.

Kolem 95 procent tuzemské herní produkce míří do zahraničí, zejména Spojených států, Velké Británie, Číny, Ruska a Německa.

Ovšem i do Bohemia Interactive s ročními tržbami kolem 1,6 miliardy korun míří kapitál ze zahraničí. Do firmy nedávno vstoupil minoritní investor v podobě čínského giganta Tencent. "Náš obor prochází velkou konsolidací. Microsoft nakupuje a velké investiční skupiny nakupují, speciálně ty ze severských zemí. Tito hráči jsou velmi expanzivní. Chtěli jsme také nějaké silné ukotvení," uvedl spoluzakladatel a ředitel "Bohemky" Marek Španěl.

Válka ve Vietnamu opět ve hře

Embracer ale není jediným, kdo ze Skandinávie expanduje do Česka. V Brně se letos zformovalo ještě jedno herní studio jištěné penězi ze Švédska. Stoprocentním vlastníkem společnosti InGame Studios je Andersson Klint, bývalý šéf švédské herní značky Starbreeze. Vedením InGame byl pověřen Jarek Kolář, jeden z nejdéle působících herních vývojářů u nás. Jako student vytvořil adventuru Tajemství oslího ostrova a postupně na scéně zanechal výraznou stopu. Stojí třeba za hrou Vietcong a prošel i Bohemia Interactive.

Kolář prozatím nechce komentovat, na čem v InGame pracují. Uvádí pouze, že studio má aktuálně 40 interních a stejný počet externích lidí. Některé náznaky ukazují, že by se Kolářův tým mohl k odkazu Vietcongu a konfliktu ve Vietnamu vrátit, po čemž fanoušci dlouhodobě volají.

Příchodem Švédů získává český herní průmysl nový konkurenční element, který zároveň není uměle vyvolán. Mnohé velké společnosti totiž při zakládání herních studií primárně jednají s vládami a snaží se za svoji investici získat daňové a další úlevy. To sice vede k příchodu "gigantu", ten ale za pomoci státu začne přetahovat lidi lokálním firmám. Tuto taktiku během jednání z CzechInvestem zkoušel i francouzský Ubisoft, jedna z největších herních firem planety.

Hry za miliardy

Čísla za loňský rok prozatím nejsou k dispozici, v roce 2019 se ale českým hrám dařilo. Asociace českých herních vývojářů GDACZ uvádí, že tehdy obrat našich firem dosáhl na 4,5 miliardy korun, což je dvojnásobek oproti roku 2017. Očekává se další rychlý růst. Za loňský a letošní rok lze zřejmě předpokládat velké skoky, protože situace kolem pandemie prodeji her přeje. Herní byznys je pro naši ekonomiku zajímavý mimo jiné tím, že 95 procent produkce míří do zahraničí, zejména Spojených států, Velké Británie, Číny, Ruska a Německa.

Související