Ceny za přepravu nákladu po moři narostly až čtyřnásobně, některé menší firmy proto přestaly vozit do Česka zboží ze zámoří. Už je to vidět i v nabídce e-shopů, kde je řada výrobků nedostupná, říká David Knobloch, šéf námořní a letecké dopravy v logistické společnosti Geis. Nyní přepravní sazby klesají, ale podle Knoblocha se nedá počítat s tím, že se letos dostanou na hodnoty před pandemií. Naopak hrozí, že náklady na dopravu se vrátí k růstu, protože po naočkování lidí a otevření obchodů stoupne poptávka po zboží.
Loni po vypuknutí pandemie covidu došlo v námořní přepravě k velkým zpožděním a ke zvýšení cen. Co to vyvolalo?
Když na začátku našeho roku nadchází čínský Nový rok a v této zemi se omezuje výroba, rejdaři stahují lodě, aby nejezdily zbytečně poloprázdné, a oni tak udrželi náklady na co nejvýhodnější úrovni. Loni to ale kolidovalo s pandemií, kvůli které obrovsky klesla poptávka po zboží, a tím pádem i po jeho přepravě. Rejdaři proto zrušili 212 lodních linek na třech hlavních dopravních tazích − z Číny do severní Evropy, Středozemí a Ameriky. Omezili tak přepravní kapacity o tři miliony kontejnerových jednotek (ekvivalent jednoho standardního kontejneru o objemu 33 metrů kubických − pozn. red.), což odpovídá přibližně desetině celkové kapacity kontejnerových lodí na moři. To bylo mnohem více, než je v tuto dobu obvyklé.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Radek Novotný
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.




