Vesmírný byznys je mladé, ale rychle rostoucí odvětví. A bez jeho produktů a aplikací v podobě satelitní televize a mobilů, GPS navádění či přesné předpovědi počasí nebo i jen beze zpráv o pokračujícím výzkumu vesmíru bychom si již ani život nedovedli představit.
Podle předkrizového odhadu Bank of America dosáhly jeho předloňské tržby celosvětově výše 424 miliard dolarů a během deseti let by se měly ztrojnásobit. Odvětví nepodlomila ani koronavirová pandemie: celkové investice do něj loni dosáhly 26,5 miliardy dolarů a byly podle technologického portálu Geospatial World třetí nejvyšší za posledních deset let.
V Česku nyní působí více než 60 firem, které se podílejí na vývoji a výrobě hardwaru a softwaru pro družice, rakety a další kosmická zařízení. Podle Karla Dobeše, předsedy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a manažera, který se vesmírným byznysem po desítky let zabývá, se navíc českým podnikům daří přesouvat od součástek k polotovarům a od nich i k celým subsystémům.
Česká stopa
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Josef Pravec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



