Vesmírný byznys je mladé, ale rychle rostoucí odvětví. A bez jeho produktů a aplikací v podobě satelitní televize a mobilů, GPS navádění či přesné předpovědi počasí nebo i jen beze zpráv o pokračujícím výzkumu vesmíru bychom si již ani život nedovedli představit.
Podle předkrizového odhadu Bank of America dosáhly jeho předloňské tržby celosvětově výše 424 miliard dolarů a během deseti let by se měly ztrojnásobit. Odvětví nepodlomila ani koronavirová pandemie: celkové investice do něj loni dosáhly 26,5 miliardy dolarů a byly podle technologického portálu Geospatial World třetí nejvyšší za posledních deset let.
V Česku nyní působí více než 60 firem, které se podílejí na vývoji a výrobě hardwaru a softwaru pro družice, rakety a další kosmická zařízení. Podle Karla Dobeše, předsedy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a manažera, který se vesmírným byznysem po desítky let zabývá, se navíc českým podnikům daří přesouvat od součástek k polotovarům a od nich i k celým subsystémům.
Česká stopa
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později