Rozjet nový projekt či podnikatelský záměr vyžaduje vstupní investici, ne každý však disponuje potřebným kapitálem. Proto vznikl takzvaný crowdfunding − způsob hromadného financování, kdy se více lidí složí na realizaci konkrétního počinu. Autor projektu určí cílovou částku a přispěvatelům na oplátku nabídne odměny, jejichž podoba se odvíjí od výše darované částky.
V Česku crowdfundingových platforem funguje hned několik, nejvýraznější je Hithit, prostřednictvím kterého vzniklo přes 3000 projektů a jehož obrat v roce 2020 činil 100 milionů korun. Do loňského jara se tato platforma soustřeďovala především na rozjezd nových byznysových záměrů, od března spustila sekci Antivir, která podnikům slouží pro získání peněz na přežití a boj s následky koronakrize.
Nyní běží jeho druhá fáze, dohromady se uskutečnilo téměř 250 sbírek a další se chystají. Úspěšnost "záchranného" programu je podle vedení Hithitu až 70 procent. "Bez crowdfundingu bychom provoz neudrželi," říká spolumajitelka teplické kavárny Café Schönau Lenka Němcová. Nejčastěji se zapojují právě gastro provozovny a hudební kluby, o pomoc však volají i útulky pro zvířata, fitness centra, a objevila se dokonce sbírka na záchranu prodejny potravin.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později