Prezident svazu průmyslu Jaroslav Hanák vyjadřuje v hlavním rozhovoru čísla značnou skepsi vůči rozvoji elektroaut. Připouští, že jde o nezvratný trend, kterému se budou muset přizpůsobit i čeští výrobci a subdodavatelé. A věří, že to zvládnou. Není si však jistý, zda je to cesta správná. Jednak technologicky, ale zmiňuje i nepřipravenost infrastruktury a nutnost obřích investic. Ty čeká od státu.
O pár stránek dále přinášíme zprávu z konference o ukládání energie, kterou týdeník Ekonom minulý týden spolupořádal. Martin Kuba, exministr průmyslu a nyní podnikatel, tam popisoval jakousi úschovnu elektřiny. Krabici velikosti ledničky, která umí ukládat energii a ve vhodný čas ji zase vydávat. Rozvinul myšlenku, že malá elektroauta, vhodná pro pohyb po městě, se mohou dobíjet z této nabíječky přes noc, když se předtím elektřina ze solárních panelů na střeše nastřádá do jeho krabice. Zní to jednoduše a jeho firma s tímto řešením dobývá trh. Staví na hlavu současnou hlavní linii rozvoje elektroaut, tedy vývoj strojů, které ujedou stovky kilometrů a dobijí se u elektropumpy během několika minut.
Nechci na těchto příkladech ukazovat, že jeden je zpátečník a druhý pokrokový. Chci říci, že nějaký problém může mít více řešení a že záleží na úhlu pohledu. Chci říci, že máme ve společnosti lidi schopné nadchnout se pro technologické inovace a také je prosadit. Ale máme i lidi s kritickým pohledem, či dokonce jistou skepsí. Nevadí. Nejlepší na tom je, že naše společnost je složena z lidí schopných o věcech přemýšlet a diskutovat. Ne jen přejímat hotové pravdy. Skvělý základ budoucí prosperity.
Dále se v Ekonomu dočtete, proč podraží soudní spory, v jaké kondici je český strojírenský průmysl, nebo se můžete začíst do pojednání kolegy Pepy Pravce o globalizaci, kdy začala a kdo na ní vydělal.
Hezké čtení
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Dalibor Martínek



