Dlouhá léta v Česku rozvíjel byznys pro francouzské giganty mlékárenského oboru − Danone nebo Bel. Nakonec se do toho Bedřich Štecher pustil takříkajíc na vlastní triko. Od druhé jmenované firmy koupil se společníkem, jehož později vyplatil, Jaroměřickou mlékárnu. A z manažera se stal podnikatel.

Firma s půlmiliardovým obratem nepatří mezi největší hráče na trhu, své místo hledá v jeho mezerách. Přesto umí hrát prim. Je například jedním ze dvou největších domácích výrobců čerstvého sýru žervé a v klasickém odkapávaném tvarohu, baleném ve staniolu, je jedničkou.

Velké mlékárny, které dělají komodity jako sušené mléko nebo eidamy, jsou podle Štechera s marží jinde a mohou vydělávat stovky milionů. "Ono to bude asi znít divně, ale mně je do určité míry jedno, jestli je náš zisk pět milionů nebo patnáct. Pro mě je důležité, aby zisk byl, aby firma mohla fungovat a aby se do ní daly nějaké peníze vracet," říká muž, který má před svou kanceláří sekreta­riát, v němž nikdo nesedí. "Náklady jsem ořezával, ořezával, až se to nějak dalo dohromady," popisuje cestu Jaroměřic z červených čísel k prosperitě.

Byl jste manažerem francouzské firmy Bel, která se Jaroměřické mlékárny chtěla zbavit. Lidé ze země špičkového mlékárenství nevěřili v její budoucnost, vy ano. Proč?

Ten příběh byl trochu komplikovanější. Bel, rodinná firma založená kdysi panem Belem, má celosvětové značky jako Veselá kráva, Kiri, Babybel nebo Leerdamer. A lidé v Belu jsou zaměřeni na to, že tohle je pro ně hlavní byznys. Když v roce 2000 koupili Želetavu, tak ji koupili s tím, že má nejsilnější značku tavených sýrů, a sice Apetito.

Koupil jsem firmu s lidmi, kteří své řemeslo dokonale znají. Bez nich by mlékárna dávno neexistovala.

Ale o tu se vedl známkoprávní spor...

Když to Francouzi přebírali, tak věděli o sporu s tehdejším TPK Hodonín, který patřil jiné francouzské firmě − Bongrainu. Bez nějakých impertinencí vůči českému soudnímu systému bylo nabíledni, že by značka Apetito měla patřit Belu − s ohledem na vyvinutí receptury, vymyšlení té značky. Ale soudy rozhodly jinak. Nicméně koupí Želetavy se Bel dostal do situace, kdy měl vedle mezinárodních značek lokální Apetito, které bylo silnější než Veselá kráva. A to byl trochu problém, protože oni chtěli tlačit Veselou krávu. Jenže pak přišel dělat šéfa téhle zóny člověk, který byl hodně marketingově orientovaný. Předtím pracoval pro jiné mezinárodní koncerny a dokázal se dívat daleko. Bel byl jinak hodně uzavřenou společností, kam moc nepřicházeli lidé odjinud, spíše rostli uvnitř firmy.

Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Víte, že…

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod

  • nezobrazují se jim reklamy
  • mohou odemknout obsah kamarádům
  • mohou prohlížet online archiv
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.