Změna provozovatele mýta se nezadržitelně blíží. A s tím i jedna těžko pochopitelná absurdita: objednávka zpoplatnění stovek kilometrů silnic, kde nakonec stát nechá kamiony jezdit zdarma.
Stát v dosud největším tendru vlády Andreje Babiše přiklepl za 10,75 miliardy korun desetiletý provoz mýta konsorciu CzechToll/SkyToll, kde v pozadí stojí PPF. Kapschi, dosavadnímu provozovateli, nepomohly ani kontakty s druhým mužem ANO Jaroslavem Faltýnkem, které nyní vyšetřuje policie.
Součástí tendru je ale i masivní rozšíření zpoplatněných kilometrů. A to o 870 kilometrů silnic první třídy. Podle předsedkyně Asociace krajů Jany Mračkové Vildumetzové by však kraje a obce chtěly zpoplatnit pouze 117 kilometrů a 753 kilometrů by pro kamiony mělo zůstat zdarma. Argumentují, že úseky by se jen objížděly po nižších třídách.
To však není nic, co by se nevědělo už na počátku tendru. Když se debatovalo o rozšíření mýta, ministerstvo dopravy si nechalo udělat studii od firmy Deloitte. Ve hře bylo 76, 474 a 900 kilometrů dálnic a jedniček. Jako efektivní jednoznačně vyšlo 474 kilometrů, vláda ale přesto rozhodla o největším možném rozšíření. Tendr proběhl, a tak jsme nyní v absurdní situaci, kdy stát bude velmi pravděpodobně platit za nasazení mýta na stovkách kilometrů, kde ale provozovateli nakáže nulovou sazbu.
Ale ono to tak absurdní možná není. Loni v rozhovoru Ekonomu ministr dopravy Dan Ťok naznačil důvody tohoto kroku: "Když jsem nastoupil na ministerstvo v roce 2014, premiér Bohuslav Sobotka všude říkal, že chce technologicky neutrální soutěž. A když prostě dost kilometrů do mýta nepřidáte, jen těžko se vyplácí jiná než mikrovlnná technologie." Tedy v překladu: kdyby se nepřidalo dost kilometrů, nemusela by být jedinou možností satelitní technologie a Kapsch by se mohl u zakázky udržet s mikrovlnnou.
Ministr argumentoval, že větší zpoplatnění bude významným příspěvkem do rozpočtu. Bude, ale na výdajové straně. Za zpoplatněné kilometry si nový provozovatel nechá platit, ač výběr bude dle přání státu nula.
Tuhle patálii už nebude řešit odcházející Ťok, ale jeho nástupce Vladimír Kremlík. Ale ani on na žádné dobré řešení nepřijde.