V českém leteckém průmyslu probíhá návrat k tradici, jenž se projevuje v zásadní modernizaci letadel vyvinutých před rokem 1989. Společnost Aircraft Industries, která navazuje na činnost podniku Let Kunovice, nabízí turbovrtulový letoun pro 19 cestujících L 410 NG. Firma Aero Vodochody Aerospace zase představila cvičný proudový L-39NG, tedy modernizovaný Albatros. A pražská Blanik Aircraft CZ chystá větroň Blaník L-23NG, jehož výrobu hodlá zahájit v roce 2019.
Písmena NG znamenají "next generation". Symbolizují skutečnost, že letouny odpovídají požadavkům doby, ale zároveň vycházejí z léty osvědčené konstrukce. Pro domácí letecké výrobce je to schůdnější alternativa, než kdyby začínali s vývojem úplně od nuly.
Nové projekty se nedaří
Varovný je osud několika zcela nových porevolučních projektů, které si vyžádaly obrovské množství práce i peněz, přesto špatně dopadly. Kvůli krizi letectví po teroristických útocích z 11. září 2001 se na trh nedostalo osmimístné dopravní letadlo Aero Ae270 Ibis, které bylo výsledkem kooperace vodochodské firmy s tchajwanskou Aerospace Industrial Development Corporation. V tomto případě již přitom proběhla i certifikace.
Do sériové výroby nenaběhl ani dvoumotorový hornoplošník Raven 257 pro devět cestujících, jenž vznikl ve spolupráci firmy Letov Air s belgickou společností Wolfsberg. A stejně neslavně dopadlo velké nákladní letadlo LM 200 Loadmaster chystané v Letu pro americkou firmu Ayres, která byla majitelem kunovické továrny.
Porevoluční projekty zcela nových letadel si vyžádaly obrovské množství práce i peněz, přesto špatně dopadly.
S problémy se nyní potýká i projekt dvoumotorového letounu EV-55 Outback pro devět cestujících. Ten společnost Evektor v roce 2017 pozastavila kvůli nevyjasněným vztahům s investorem, jímž je firma Aspirasi Pertiwi z Malajsie. Naproti tomu tuzemská letecká "klasika" si udržela potenciál a je schopná oslovovat zákazníky.
Druhá šance pro L-610
Jak uvádí Josef Kašpar, ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) a prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců České republiky, velkým technickým úspěchem skončila příprava turbovrtulového letounu L 410 NG. Podstatné přitom je, že všechny tři základní části letounu, tedy drak, motory a vrtule, jsou z tuzemska: drak z Kunovic, motory od GE Aviation Czech, vrtule od pražské firmy Avia Propeller. Česká republika je díky tomu jedinou zemí v Evropské unii, která vyrábí dopravní letadlo, jehož všechny základní části vznikly na vlastním území.
Nyní by se podle Kašpara české firmy mohly podílet na vývoji a výrobě turbovrtulového letadla s kapacitou až 40 cestujících, přičemž i zde by šlo částečně navázat na již odvedenou práci.
"Po roce 1945 byl u nás průmysl budován tak, aby veškeré letecké výrobky šlo zajistit uvnitř státu," vysvětluje Kašpar s tím, že něco z tohoto uspořádání přežilo až do současnosti.
Nové dopravní letadlo by se mohlo zrodit na základních obrysech stroje L-610, který vznikl koncem 80. let a nikdy se nedočkal sériové výroby. Využily by se přitom nejmodernější materiály, přístroje a motory. Argumentem pro robustní turbovrtulový stroj je mimo jiné stanovisko ruského ministerstva dopravy, v němž stojí, že některé oblasti Ruské federace bude nutné obsluhovat právě takovými letouny.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



