V českém leteckém průmyslu probíhá návrat k tradici, jenž se projevuje v zásadní modernizaci letadel vyvinutých před rokem 1989. Společnost Aircraft Industries, která navazuje na činnost podniku Let Kunovice, nabízí turbovrtulový letoun pro 19 cestujících L 410 NG. Firma Aero Vodochody Aerospace zase představila cvičný proudový L-39NG, tedy modernizovaný Albatros. A pražská Blanik Aircraft CZ chystá větroň Blaník L-23NG, jehož výrobu hodlá zahájit v roce 2019.
Písmena NG znamenají "next generation". Symbolizují skutečnost, že letouny odpovídají požadavkům doby, ale zároveň vycházejí z léty osvědčené konstrukce. Pro domácí letecké výrobce je to schůdnější alternativa, než kdyby začínali s vývojem úplně od nuly.
Nové projekty se nedaří
Varovný je osud několika zcela nových porevolučních projektů, které si vyžádaly obrovské množství práce i peněz, přesto špatně dopadly. Kvůli krizi letectví po teroristických útocích z 11. září 2001 se na trh nedostalo osmimístné dopravní letadlo Aero Ae270 Ibis, které bylo výsledkem kooperace vodochodské firmy s tchajwanskou Aerospace Industrial Development Corporation. V tomto případě již přitom proběhla i certifikace.
Do sériové výroby nenaběhl ani dvoumotorový hornoplošník Raven 257 pro devět cestujících, jenž vznikl ve spolupráci firmy Letov Air s belgickou společností Wolfsberg. A stejně neslavně dopadlo velké nákladní letadlo LM 200 Loadmaster chystané v Letu pro americkou firmu Ayres, která byla majitelem kunovické továrny.
Porevoluční projekty zcela nových letadel si vyžádaly obrovské množství práce i peněz, přesto špatně dopadly.
S problémy se nyní potýká i projekt dvoumotorového letounu EV-55 Outback pro devět cestujících. Ten společnost Evektor v roce 2017 pozastavila kvůli nevyjasněným vztahům s investorem, jímž je firma Aspirasi Pertiwi z Malajsie. Naproti tomu tuzemská letecká "klasika" si udržela potenciál a je schopná oslovovat zákazníky.
Druhá šance pro L-610
Jak uvádí Josef Kašpar, ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) a prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců České republiky, velkým technickým úspěchem skončila příprava turbovrtulového letounu L 410 NG. Podstatné přitom je, že všechny tři základní části letounu, tedy drak, motory a vrtule, jsou z tuzemska: drak z Kunovic, motory od GE Aviation Czech, vrtule od pražské firmy Avia Propeller. Česká republika je díky tomu jedinou zemí v Evropské unii, která vyrábí dopravní letadlo, jehož všechny základní části vznikly na vlastním území.
Nyní by se podle Kašpara české firmy mohly podílet na vývoji a výrobě turbovrtulového letadla s kapacitou až 40 cestujících, přičemž i zde by šlo částečně navázat na již odvedenou práci.
"Po roce 1945 byl u nás průmysl budován tak, aby veškeré letecké výrobky šlo zajistit uvnitř státu," vysvětluje Kašpar s tím, že něco z tohoto uspořádání přežilo až do současnosti.
Nové dopravní letadlo by se mohlo zrodit na základních obrysech stroje L-610, který vznikl koncem 80. let a nikdy se nedočkal sériové výroby. Využily by se přitom nejmodernější materiály, přístroje a motory. Argumentem pro robustní turbovrtulový stroj je mimo jiné stanovisko ruského ministerstva dopravy, v němž stojí, že některé oblasti Ruské federace bude nutné obsluhovat právě takovými letouny.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později