Začátek léta chovatelům drůbeže v Česku nepřál. Česká televize v červnu zveřejnila tajně pořízené záběry z několika českých velkochovů, na nichž jsou vidět slepice namačkané v klecích, některé z nich s otevřenými ranami, další bez peří a mezi nimi rozkládající se uhynulá zvířata. Několik dní poté oznámily Kaufland, Lidl, Penny Market a další obchodní řetězce, že vejce z klecových chovů přestanou do roku 2025 svým zákazníkům nabízet. Ochránci zvířat z organizace Obraz, kteří záběry České televizi poskytli, mohli slavit úspěch.

Drůbežáři mezitím začali počítat, kolik bude opuštění klecových chovů stát a kdo to zaplatí. Dnes už je jasné, že na přeměnu chovů nosnic půjdou peníze z Evropské unie, státního rozpočtu i od chovatelů. Dotačnímu programu ministerstva zemědělství a Evropské unie ale došly peníze a nové do něj přibudou až za dva roky. Otázkou zůstává, kdo zaplatí rozdíl mezi maloobchodní cenou vajec z klecových chovů a podestýlky, která jsou dražší.

Jedna změna za druhou

V Česku se v současnosti vyprodukuje kolem 2,2 miliardy vajec ročně. Více než třetina pochází z domácích chovů, zbývající 1,4 miliardy z drůbežářských velkochovů. V těch během ročního snášecího cyklu žije přes 4,7 mi­lionu nosnic. Většina z nich − přes 87 procent − stráví život v takzvaných obohacených klecích. Právě těch se dotkne rozhodnutí obchodníků.

Obohacené klece vznikly jako alternativa k menším, takzvaným bateriovým klecím. Jejich používání v roce 2012 zakázala evropská legislativa. Náklady na výměnu bateriových klecí za obohacené, které slepicím poskytují o třetinu větší prostor, v Česku vyčíslila Českomoravská drůbežářská unie na 2,8 miliardy korun. "Z toho šlo asi 40 procent z dotací Programu rozvoje venkova. Náklady ve výši 1,7 miliardy nesli chovatelé," říká předsedkyně unie Gabriela Dlouhá.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66242350-bitva-o-vejce-hraje-se-o-naklady-za-konec-kleci-i-drazsi-vejce-v-obchodech