České firmy podceňují ochranu duševního vlastnictví. Jak ukázala analýza Asociace malých a středních podniků, v Česku si ročně přihlásí patent třikrát méně firem než ve srovnatelně velkém Švédsku. V roce 2016 to české podniky udělaly jen v necelých 800 případech. A podobné je to i s počtem registrací ochranných známek. Těch si předloni čeští podnikatelé přihlásili 1100, zatímco v Rakousku to bylo téměř 3200.
To zhoršuje pozici českých firem vůči zahraniční konkurenci. "Tím, že nedokážou začlenit do svého majetku hodnotu patentů, užitných vzorů nebo ochranných známek, se snižuje hodnota českých firem. Majitelé inkasují méně prostředků při prodeji podniků, start-upy přicházejí o investory a zhoršují si pozici při financování," upozorňuje předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.
V řeči čísel: zatímco příjmy českých firem z licenčních poplatků dosahují ani ne 0,1 procenta hrubého domácího produktu, v Evropě je to průměrně přes jedno procento HDP. Pokud by se dostaly licenční poplatky v Česku na evropský průměr, polepšily by si české firmy ročně bezmála o 400 miliard korun.
Důvodů, proč tuzemští podnikatelé ochranu svých nápadů podceňují, je více. Často si například myslí, že se jim nevyplatí. "S našimi produkty je to neekonomické, veškeré ochranné známky jsou dost nákladné a průmyslový vzor lze lehce obejít," myslí si o ochraně duševního vlastnictví Magdalena Hájková, jejíž firma MagsBags.cz vyrábí látkové svačinové sáčky a ubrousky, a dodává: "Když budeme svou práci dělat poctivě, zákazníky udržíme. Jen je důležité neustupovat z kvality provedení i materiálu."
Firmy nedokážou začlenit do svého majetku hodnotu patentů, užitných vzorů nebo ochranných známek. Tím se snižuje hodnota tuzemských podniků.
Dalším důvodem, který od ochrany nápadů podnikatele mnohdy odradí, jsou nepřesné informace, které mezi nimi kolují. "Když jsem o registraci začala přemýšlet, narážela jsem na rozporuplné názory na funkčnost této ochrany. Setkala jsem se například s tím, že když už ochranná známka, tak pro celou Evropskou unii − což je ale pro začínajícího podnikatele z finančního hlediska skutečně nereálné," říká zakladatelka kosmetické společnosti Biorythme Aneta Adamčíková. Ochrannou známku si přesto nakonec zaregistrovala. Zvládla to sama − bez pomoci právníků. Teď plánuje, že s lidmi, s nimiž se v byznysu potkává, začne podepisovat dohody o důvěrnosti, aby její nápady nezneužili nebo nevyzradili dál.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později