Položme si zásadní otázku: proč je v podnicích i výzkumných ústavech tak málo zásadních inovací, když každý rok vychází ve světě ze škol miliony inženýrů? Učí se tytéž fyzikální a matematické principy a zákony. Nastoupí do firem a jako vývojáři a konstruktéři bývají bezradní, často nevědí, co hledat a jakým způsobem. To je škola nenaučila.
JAKÉ INOVACE MŮŽEME HLEDAT?
Inovace mohou být všude. Lidstvo potřebuje vyřešit mnoho problémů - erozi zemědělské půdy, zadržování vody v krajině, hrozící pandemie kvůli neúčinnosti antibiotik, nasycení miliard lidí, znečištění životního prostředí, vymírání rostlinných a živočišných druhů, korupci, terorismus, extrémní výkyvy klimatu, robotizaci, nezaměstnanost, globalizaci, uprchlické krize apod.
V těchto případech potřebujeme k řešení tzv. konceptuální kreativitu, která se na problém podívá naprosto jinýma očima než doposud. Při konceptuální tvořivosti si musíme vzít k srdci radu A. Einsteina: "Problém nelze řešit na úrovni myšlení, na níž vznikl." Jiný překlad říká: "Problém nelze řešit způsobem uvažování, který vedl k jeho vzniku." To znamená odstup a nalezení principiálně naprosto odlišného řešení, nikoliv jen vylepšení toho stávajícího. Například nárůst počtu aut vyřeší politici a úředníci budováním nových cest a rozšiřováním ulic za mnoho miliard místo uzavření center měst pro auta a posílení veřejné dopravy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



