V pražské startupové laboratoři Creative Dock v těchto dnech vzniká projekt s ambicí změnit cenu havarijního pojištění a povinného ručení v Česku. Aplikace pro chytrý telefon, která je jeho klíčovou součástí, bude řidiče snímat během jízdy. Na základě jeho stylu řízení analytici vyčtou, zdali jezdí dostatečně zodpovědně, a vyplatí se mu tak nabídnout levnější pojištění auta.
Jméno klienta, pro kterého aplikace vzniká, zatím Creative Dock nechce zveřejnit, určena však má být primárně pro český trh. Z GPS navigace analytici vyčtou, jak rychle řidič jezdí a jestli se standardně pohybuje na ulicích s větší nehodovostí.
Z dalších senzorů telefonu, jako je akcelerometr nebo gyroskop, pak analytici vyčtou, jak citlivě řidič brzdí nebo zdali příliš prudce nezatáčí. "Akcelerometr sleduje přetížení, gyroskop zase měří rychlost otáčení. Tyto senzory se používají třeba při automatickém překlápění obrazovky v telefonu," vysvětluje analytik z Creative Dock Tomáš Vakrman. Detaily se zatím ladí, podle Vakrmana se však počítá s tím, že by aplikace vyhodnocovala data zpětně. Buďto by řidič dostal slevu za dobře odřízené měsíce, nebo by nižší pojistné pojišťovna nabídla na určitý čas dopředu s ohledem na jeho slušné řízení v minulosti. Vyhodnocovat, jestli se řidičovo chování zlepšilo, nebo zhoršilo, by pojišťovna mohla v horizontu jednotek měsíců. Data přitom analytici získají anonymizovaná, s konkrétním uživatelem si je propojí až pojišťovna.
Zdali zákazník nepodvádí, by mělo ověřit srovnání dat o ujetých kilometrech z tachometru vozu. Za kilometry naježděné bez zapnuté aplikace se nebude sleva počítat. Aplikace od Creative Dock je jednou z mnoha variant takzvaného usage-based insurance. Chytrého pojištění, kde se pojistné upravuje zákazníkovi na míru podle velmi podrobných dat o jeho chování. Využití telematiky, tedy zařízení, které řidiče sleduje a vyhodnocuje, nemusí představovat jen chytrý telefon, ale i čidlo umístěné přímo v automobilu. Podle studie společnosti IHS Automotive používalo v roce 2015 chytré pojištění celosvětově zhruba 12 milionů lidí, do roku 2023 by se však trh mohl rozrůst více než desetinásobně.
Existuje přitom jednoduchý důvod, proč se pojišťovny pouštějí do nákladného vývoje technologií jen proto, aby mohly nabídnout levnější pojistku. Chtějí díky němu z trhu vyzobat ty nejzodpovědnější řidiče. Ti pro ně představují ideální zákazníky, protože je minimální šance, že se vybourají a budou čerpat pojistné plnění. Pojišťovně se tak vyplatí o ně bojovat i za cenu snížení pojistky.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později