Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Mercedes-Benz S 500 L 4Matic

Motor: zážehový přeplňovaný osmiválec
Objem: 4663 ccm
Výkon: 335 kW (455 k)
Toč. moment: 700 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 9,1 l / 100 km
Rozměry: 5246 x 1899 x 1496 mm
Cena: 3 027 420 korun včetně DPH

Mercedes-Benz třídy S je mezi top sedany, kterým už lze říkat i limuzíny, pojem. Jeho historie se datuje do 50. let. Nebylo snad úspěšného panovníka, politika, ale ani diktátora, který by v nějakém neseděl. Esko je ale zároveň jakousi výkladní skříní stuttgartské automobilky, na které ukazuje všechny své dostupné technologie. Zejména pak ty, které jsou určené k tomu, aby jeho posádku rozmazlovaly.

Aktuální generace je dostupná hned ve třech délkách. Základní provedení je určeno spíš pro ty, kteří chtějí sedan řídit sami. Testované L už pak potěší majitele místem vzadu. V nabídce je ještě super dlouhá varianta, která adoptovala slavné jméno Maybach. Tu si zvolí ti nejbohatší z bohatých. Komu by ale nestačilo místo v L? Vždyť s délkou 5246 mm je vzadu opravdu hodně prostoru pro nohy. Přitom lze ještě pohodlně odsunout sedadlo předního spolujezdce, polohovat křeslo a pustit si třeba video na pevně namontované obrazovce. Samozřejmostí je vyhřívání sedadla a možnost ovládat elektrické clony na všech oknech.

Pohodlí má ale zaručeno i řidič. Možná dokonce ještě o kapánek výš. Tak například Mercedes už nevyhřívá jen jeho sedadlo, ale umí vytápět i loketní opěrky ve dveřích a uprostřed. Přední křesla mají bohaté nastavení, navíc jsou vybavena funkcí dynamické kontroly do zatáček. Ta v praxi funguje tak, že pokud zatočíte vlevo, přifoukne se pravý bok sedadla, aby tělo zůstalo pevně v pozici.

S velkým množstvím funkcí ale přichází i složitější nastavování. Něco se řeší pomocí tlačítek, jiné volby je potřeba hledat hluboko v menu. Kdo by se ale zlobil, když si může vybrat hned z několika druhů masáže včetně aktivního cvičení nebo teplých polštářků. Až dekadentní luxusní pojetí kabiny s vybranou kůží, dřevem na volantu i palubní desce nebo kryty reproduktorů z vrtaného hliníku je už jen posledním připomenutím toho, proč si Mercedes S oblíbí lidé vyhledávající jen ty nejlepší věci na světě.

Logika a někdy i firemní politika velí, že by i nejvyšší ředitel měl jezdit střídmě a zvolit pod kapotu svého S naftový motor. To by ale byla škoda, protože dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválec s výkonem 455 koní sluší top sedanu mnohem víc. Je dokonale tichý, takže při jízdě občas řidič přemýšlí, zda neřídí spíš elektromobil. Elektrickému motoru je podobný i z hlediska točivého momentu.

Na všechna čtyři kola dokáže poslat těžko představitelných 700 Nm. Stovka mu zabere 4,8 sekundy. Právě vysoký točivý moment zaručuje dostatek dynamiky za každé situace. Ať už tedy vysoce postavený manažer pospíchá po německé dálnici na důležitou schůzku, nebo právě potřebuje předjet pomalé auto na okresce, může využít pružnost auta podle libosti.

Přitom vzduchové tlumiče dokážou dokonale filtrovat rozbité silnice. K dispozici tu sice je sportovní režim, ale přitvrzení je jen střídmé. Od volantu nelze očekávat žádnou zpětnou vazbu, tohle ale není auto určené ke sportovní jízdě. Přesto se dokáže pohybovat i po klikatých silnicích velmi rychle až dravě. V noci mu může pomáhat systém nočního vidění, který se promítá na přístrojovou obrazovku a dokáže i případně varovat před člověkem.

Na dálnici zase funguje adaptivní tempomat nebo aktivní asistent pro jízdu v pruzích. Hlavní je, že dokonalé odhlučnění auta vždy zajistí, že je na palubě i ve vysokých rychlostech naprostý klid. Mercedes-Benz S je taková oáza klidu, kterou si jeho posádka zaslouží po dlouhém dni stráveném stresem nad miliardovými obchody.