V loňském roce se italská vláda rozhodla, že na konci roku 2019 rezolutně vyžene ze silnic auta bez katalyzátorů, tedy ta, která byla v zemi registrována do konce roku 1992. Ministr dopravy Maurizio Lupi to vysvětlil tím, že taková vozidla jsou neekologická. Opatření se bude týkat i autobusů, přičemž Lupi uvedl, že italské cestující vozí i autobusy starší 30 let a Itálie má nejstarší park vozidel hromadné dopravy v Evropě.
Mnoho aut tak asi skončí ve šrotu, jiná se jejich italští majitelé ještě pokusí vyvézt. Některá vozidla však mohou získat milost. K tomu je zapotřebí zdánlivá maličkost – udělat z běžného automobilu cenné historické vozidlo, na což donedávna stačil věk přes třicet let.
Jenže nyní to tak snadné není. Vládě totiž kategorie "veteránů" beztak delší dobu pila krev, protože se do ní masově přesouvala běžně používaná vozidla, jejichž majitelům se nechtělo platit běžné daně a poplatky. A tak nedávno vznikl soupis modelů, které ještě mají právo právo se stát veterány, zatímco ostatní stará auta budou mít smůlu. Seznam je velmi podrobný, protože v řadě případů je podle jeho autorů jedno provedení cenné, zatímco ostatní nikoli.
Zajímavé je, že ve zveřejněném seznamu figurují modely Škoda 105, Škoda 120 a Škoda 130, a to bez jakéhokoli omezení. Naproti tomu předobraz ruských vozů Lada, tedy slavný italský Fiat 124, může přežít jen v provedení Familiare (kombi) nebo když má oproti základní verzi výkonnější motory. Takových aut se ovšem moc neprodávalo.
V Česku by obdobný seznam určitě vypadal jinak. Ale i u nás je znát, že ještě před deseti lety masově rozšířené škodovky "stodvacítky" už trochu začínají vzbuzovat nostalgii, a ta se jistě ještě prohloubí, až model v příštím roce oslaví čtyřicáté výročí.