Třiatřicetiletý Miroslav Uďan představil minulý týden web Mujprvnieshop.cz, který lidem "polopatě" vysvětluje, jak si založit první internetový obchod. Není to od něho ovšem altruismus, vidí v těch lidech potenciální zákazníky.

 

Už tři roky provozuje systém Shoptet.cz, kde si lze e-shop jednoduše založit a provozovat ho za cenu od pár set korun měsíčně. "Když se s našimi klienty někdy setkám, zjišťuji, jak málo vědí o tom, jak to na webu funguje. Jak je pro ně cizí třeba internetový marketing. A mým cílem je, aby moji klienti byli úspěšní a vydělávali peníze, protože pak budeme vydělávat i my," říká.

 

Pár statistických čísel: lidé si na Shoptetu založili za poslední tři roky asi 3500 e-shopů, průměrná životnost každého z nich je zhruba rok a půl. Teď jich je aktivních 1600, z toho 100 na Slovensku a 100 v Brazílii, kde firma začala nabízet své služby letos v lednu. Průměrný obrat je 350 tisíc korun měsíčně, ale pohybuje se od pár tisíc do desítek milionů. Nejpopulárnějším segmentem je mezi brazilskými e-shopy erotické zboží, v Česku mají úspěch výrobky pro chovatele. Ovšem nejvíce vydělával obchod, který nabízel televizní stolky. "To byly ohromné obraty. Ale dnes už neexistuje, stolky asi přestaly táhnout kvůli plochým televizím, které se věší na stěnu," říká Miroslav Uďan.

Miroslav Uďan (33)

- Ve škole ho bavily informatika, matematika a přestávky.

- Vystudoval střední hotelovou školu.

-Je zakladatelem a šéfem firmy Shoptet.

- Představil projekt na podporu e-shopů Mujprvnieshop.cz.

- Ve volném čase se věnuje thajskému boxu.

- Motto: "Člověk nemůže mít všechno, kam by to potom dal?"

"Sám jsem chtěl pár obchodů založit, a když jsem hledal, jak a kde je založit, narazil jsem na svého pozdějšího společníka. Nabízel jsem kosmetiku, kterou prodávala má tehdejší přítelkyně. Ale po čase jsem se rozhodl, že lepší plán bude nabízet lidem e-shopy," popisuje Uďan jak začal jeho byznys s e-shopy.

 

Investorem v Shoptetu se stal Ondřej Tomek, bývalý zakladatel a spolumajitel portálu Centrum.cz. "Nehledali jsme investora kvůli penězům, protože těch jsme měli dost. Vím, že to asi zní zvláštně, ale myslím tím to, že jsme měli celkem dost peněz na účtu, platili jsme výplaty zaměstnancům, ale celé naše podnikání byl chaos. Ondřej do toho vnesl řád a systém. Naučil nás plánovat a pracovat strategicky," říká Miroslav Uďan.

 

Takovou strategií je i zahraniční expanze. Prvním trhem je již zmíněná Brazílie. "Za osm měsíců tam máme stejný počet zákazníků jako na Slovensku za tři roky. Je to ohromný trh s potenciálem růstu. A my jim můžeme nabídnout kvalitní, vybroušený produkt. Za to vděčíme českým zákazníkům, kteří jsou v porovnání s těmi v cizině mimořádně nároční."

 

Ilustrace Miloš Gašparec

Související