Podobně to vypadá teď v Česku po nástupu Miloše Zemana do funkce prezidenta. Také najednou ožívají různé příšery z dávných časů. Jako například megalomanský projekt průplavu Dunaj-Odra-Labe.
Navzdory své nereálnosti dodnes blokuje řadě lidí v Pardubickém a Olomouckém kraji možnost využití jejich pozemků. Přitom lze s úspěchem pochybovat o smysluplnosti takového projektu. Nabízí se celá paleta důvodů proti průplavu - ekonomické, technické či právní.
Začněme třeba u ekonomických. Už podle propočtů z roku 2007 by realizace projektu vyšla na 221 miliard korun. Tedy na podobnou částku jako dva nové bloky v Temelíně. Jenže Temelín si vynaložené náklady pravděpodobně „odpracuje“ během 20 až 30 let, u průplavu Dunaj-Odra-Labe si to lze jen těžko představit. Aby měl smysl, museli by provozovatelé lodní dopravy zaplatit na poplatcích aspoň deset miliard korun ročně. Jenže tolik v Česku nevynáší ani mýtný systém pro kamiony.
A teď technické překážky. Každý, kdo někdy jel po hlavní silnici z Hradce Králové do Olomouce, si jistě vybaví „sešup“ dolů na česko-moravském pomezí. Těžko si představit soustavu zdymadel, která si s tím poradí.
Nebo množství vody. Úspěšný průprav Dunaj-Mohan má tu výhodu, že spojuje dvě skutečné řeky. Naopak Labe v Pardubicích či Morava v Olomouci jsou jen takové větší potoky. Skutečně bude k dispozici dostatek vody, aby tudy mohly proplouvat i velké dopravní lodě? Jistě nemá smysl stavět za stovky miliard korun kanál, který využije nakonec jen několik výletních lodí a soukromých jachet.
Zbývající problémy jen ve stručnosti: odpor části obcí a majitelů pozemků, spekulace s pozemky na trase průpravu, ekologické aspekty jako narušení přírodních rezervací a tras migrace zvěře a za sedmé neochotu Německa investovat do zplavnění Labe v Sasku.
Není tak důvod probouzet mrtvý projekt k životu. Spíš je na čase jej důstojně pohřbít a uvolnit lidem zablokované pozemky.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
David Tramba



