425 mil.
Takový je počet uživatelů Gmailu, který provozuje společnost Google.
O stejný trh jako Gmail, ale i Hotmail (vlastněný dnes Yahoo), bojuje také relativně nová služba Outlook.com. Jak název napovídá, jde o webovou službu založenou na mailovém klientu od Microsoftu. Firma ji představila a spustila loni v létě. Zatím má však asi jen 25 milionů uživatelů. To je asi důvod, proč Microsoft minulý týden spustil zejména v amerických médiích proti Googlu další ostrou reklamní kampaň. Její obsah není ničím novým, Microsoft už od roku 2004 upozorňuje na to, že Google "čte" maily svých uživatelů.
Slovo "čte" je v uvozovkách, protože - jak Google celou tu dobu na svou obranu zdůrazňuje - maily nečtou lidé. Politicky velmi nekorektně se chce napsat: "A to ani v Indii!" Tam totiž velké webové firmy obvykle využívají lidi na práci, kterou software zatím nezvládá (například poznat bradavku herečky z pornofilmu od bradavky samice šimpanze v naučném videu).
Maily "čtou" počítačové programy a pátrají po klíčových slovech. Takže když například často píšete o cyklistice, svém kole či cyklovýletech, je pravděpodobné, že vám Google začne zobrazovat reklamy z tohoto oboru. Ale jak pokračuje schopnost počítačových algoritmů rozumět jazyku, zvyšuje se i kvalita cílené reklamy.
V určitý moment to může být nepříjemné. V mailech často řešíme spousty soukromých záležitostí. Postěžujete si kamarádovi, že už to s tou erekcí není tak jako ve dvaceti ... a vzápětí vás začne Google bombardovat reklamami na příslušné preparáty. Je to nepříjemné? Zvykejte si. A také na to, že reklamní software zajímají především vaše vášně a neřesti. V reklamách na Googlu pak vlastně uvidíte odraz toho, jací doopravdy jste.
Microsoft kvůli tomu založil speciální webovou stránku scroogled.com (podobnost s anglickým vulgarismem je pochopitelně čistě náhodná!), v zásadě však opakuje stejné argumenty jako už roky. A Google podobně reaguje: chceme nabídnout ty nejlepší služby a zároveň je udržet zadarmo. Reklama je tím nejlepším způsobem. Nečteme maily, abychom šmírovali ve vašem soukromí, ale abychom vám nabídli reklamy, které vás zajímají. Bude to výhodné pro vás ... a samozřejmě i naše inzerenty.
Na tom konceptu není v zásadě nic špatného. Google se pomalu mění v jakéhosi našeho digitálního asistenta. A znáte, jak je to s asistenty či asistentkami z masa a kostí: čím víc toho o šéfech vědí, tím lépe pro ně mohou pracovat. Ale také o nich vědí často víc než jejich přátelé či příbuzní. Není nic horšího než taková sekretářka "vymknutá z kloubů". A zrovna tak můžeme mít obavy, aby se z kloubů někdy nevymkl Google.
Třeba není zas tak daleko doba, kdy vám Google bude "schvalovat" váš denní program, dělit lidi žádající o schůzku na "vhodné" a "nevhodné", případně plánovat dovolenou. Vždyť přece ví nejlépe, co vy a vaši blízcí děláte nejraději. A co je pro vás "dobré". Sci-fi? Zatím ano. Ale už teď nezapomínejte na základní poučku webového věku. Pro Google, Facebook a další dobrodince nejsme zákazníci, ale produkty. Jsme to my, koho nabízejí a prodávají svým skutečným zákazníkům, tedy klientům. Mysleme na to ... a nedávejme se alespoň lacino.
Miloš Čermák

V televizní valentýnské reklamě vylíčil Microsoft Gmail jako zlovolného pošťáckého gaunera, zatímco svůj Outlook coby veselého sympaťáka.

Foto: Archiv, ilustrace: Miloš Gašparec
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Miloš Čermák



