Ačkoli jsou čtečky elektronických knih jednoúčelová zařízení, dokážou konkurovat masivnímu nástupu počítačových tabletů. A své místo na trhu si udrží i v příštích letech. „Tablety jsou skvělá věc, ale dlouhodobě na nich číst e-knihy není pohodlné,“ myslí si Olga Biernátová, manažerka distribuce e-knih nakladatelství Kniha Zlín.
Je pro nakladatele vydávání e-knih již dnes lukrativním byznysem?
Pokud bychom nyní postavili vedle sebe titul, který vyjde výhradně jako tištěná kniha, a titul, který se vydá čistě elektronicky, tak papír zvítězí. Při současných prodejích je e-kniha příjemným přivýdělkem, ne velkým byznysem, jenž lze srovnávat s klasickým knižním trhem.
Příjmy vám mizejí také kvůli nelegálním kopiím e-knih na webu. Bojujete s tím?
Pirátství je a bude vždycky problém. Jako malý nakladatel si nemůžeme dovolit hlídat celý internet, vést paralelně několik soudních sporů. Je to vyčerpávající a frustrující. Nejsem fanoušek agresivního způsobu komunikace s piráty ve stylu: „Všechny vás nesnášíme, jste zloději!“ Stále se držím myšlenky, že je tu spousta slušných lidí, kteří nás, distributora a autora podpoří legálním nákupem. A kvůli nim se také snažíme.
Jak dlouho budou čtečky e-knih jako vesměs jednoúčelové zařízení vzdorovat nástupu tabletů a chytrých mobilů?
Myslím, že čtečky vydrží, stejně jako přežije tištěná kniha. Největší výhodou je e-ink (elektronický inkoust – pozn. redakce), výdrž baterie, jednoduchost. Tablety jsou skvělá věc, ale dlouhodobě na nich číst e-knihy není pro mnohé pohodlné. Je pravda, že dnes někteří kroutí hlavou nad koupí drahého zařízení, které má jen jednu funkci. Ale i hodinky ukazují jen čas a nijak se nám tu nerozmáhají hodinky s wi-fi, kalendářem nebo geolokací a sdílením polohy na Facebooku.
Papírové knihy jsou častý vánoční dárek. Lze nějak darovat i elektronický „výtisk“?
Darování e-knih funguje dobře přes americký Amazon. V Česku distributoři zatím nic podobného nenabízejí, pouze server Palmknihy.cz umožňuje darovat kredity na nákup e-knih. A je to škoda. Ideálně si takovou službu představuji tak, že koupím e-knihu a zadám, komu ji chci věnovat. Pak si buď vytisknu poukázku s kódem, který mohu dát pod stromeček, nebo nechám k určitému datu zaslat e-mail s odkazem na stažení. Jako bonus bych si přála možnost zapsat do e-knihy osobní věnování. Pokud máte stejné přání, ozvěte se distributorům. Když nás bude víc, určitě to zavedou.
V poslední době se jako jeden z nástrojů propagace objevily video-trailery na nově uváděnou knížku. Jsou účinné?
Book trailer je fantastický formát. Když je k dispozici u anotace, vždycky si ho pustím a osobně na mě výrazně působí a ovlivňuje moji ochotu knihu zakoupit. Jeho největší výhodou je, že umí mnohem lépe sdílet atmosféru příběhu. Česká republika je ale s book trailery úplně na začátku. Jejich kvalita je často nízká, nejsou na ně peníze, je malá nabídka a málo času.
Na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně působíte v „Sekci experimentálního knihovnictví“. Co si pod tím mám představit?
Jedná se o poměrně neoficiální seskupení knihovníků a lidí kolem knihoven, kteří mají chuť české knihovnictví rychleji inovovat, někdy jít jinou cestou než ostatní, experimentovat a nabídnout názorovou alternativu. Mezi knihovníky je to poměrně kontroverzní téma, máme spoustu fanoušků i odpůrců. SEX (oficiální zkratka) chce udělat knihovny více SEXy.