Češi se naučili žít v kapitalismu, ztratili ale optimismus a utratili naspořené peníze. Takový je hlavní závěr z porovnání unikátních dat, která o životě české společnosti sbírá za účelem poznání spotřebitelských potřeb už od roku 1995 pravidelně každé dva až tři roky agentura TNS Aisa.
Průzkum má týdeník Ekonom exkluzivně k dispozici. Z dat jsou jasně vidět pozitivní výsledky: za posledních 17 let vzrostla u Čechů odpovědnost za vlastní osud, jsou spořivější než dříve a vracejí se ke koníčkům. Naopak lidem ale ubyl optimismus a pocit štěstí a výrazně se ztenčily i jejich finanční rezervy. Ve srovnání s okolní Evropou nejde o nic zvláštního: Češi jsou sice pesimističtější než lidé na Západě, ale optimističtější než obyvatelé starého kontinentu žijící na Východě.
Co poněkud vybočuje z běžných trendů spojujících Česko se státy Evropské unie, je alarmující vytrácení sebevědomí ze společnosti. Série průzkumů zvaná Lifestyle prozrazuje, že v roce 1995 představovala skupina převážně sebevědomých Čechů celou čtvrtinu tuzemské populace, ale letos už jen osm procent. Z jedenácti na šest procent se za stejné období zmenšila i v mnohém podobná skupina takzvaně troufalých Čechů.
Zato rapidně přibylo bezstarostných, a to ze 4 procent před 17 lety na současných 21 procent. Jde o vážné zjištění, protože právě dostatek, či nedostatek sebevědomí a touha po úspěchu jsou základním hybatelem společnosti.
Jak se Češi a Češky změnili za posledních 20 let? Jak jsme na tom ve srovnání s okolními státy? A co je hybatelem celospolečenských změn?
Ptali jste se Pavla Vaněčka, ředitele kvantitativního výzkumu z firmy TNS Aisa. Na dotazy čtenářů serveru Ekonom.cz odpovídal v pátek 21. září.
Online rozhovor
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



