Vzdělání:
Vystudoval management na univerzitě St. John's v americkém New Yorku, kde také získal titul MBA na univerzitě Hofstra.
Kariéra:
V pivovarském světě pracuje přes 30 let. V roce 1999 nastoupil do společnosti Miller Brewing Company, která působí na trhu v USA jako součást globální pivovarnické společnosti SABMiller.
Ve funkci generálního ředitele Plzeňského Prazdroje působí od listopadu 2009.
Soukromí:
Je ženatý a má jednu dceru.
Český pivovarnický trh se postupně vzpamatovává z propadu, který před dvěma lety způsobilo zvýšení spotřební daně. Ke zlepšení přispívají i nové produkty, jako jsou míchaná ovocná piva.
"Stejně jako si spotřebitelé chtějí vybírat mezi různými druhy mobilních telefonů, chtějí ochutnávat i rozličná piva," říká šéf Plzeňského Prazdroje Douglas Brodman. Klasický český ležák však podle jeho slov bude i nadále hrát klíčovou roli.
Mezi spotřebiteli se šíří zprávy, že svoji vlajkovou loď Pilsner Urquell vyrábíte v Polsku a že i v některých českých obchodech je toto pivo z dovozu, aby bylo levnější. Je to pravda?
Z Polska jsme pivo nikdy nedováželi. Před několika lety skutečně existovala v Polsku licenční výroba striktně distribuovaná na místní polský trh, ale ta již skončila. A toto pivo se nikdy oficiálně nedodávalo do obchodů v České republice.
Jaký bude letošní celkový výstav pivovarů ze skupiny Plzeňský Prazdroj?
V letošním roce pravděpodobně dokážeme celkový výstav mírně zvýšit, a to na více než 10 milionů hektolitrů. Loni to bylo něco málo pod 10 milionů hektolitrů, takže výstav zvýšíme asi o jedno procento, což je po uplynulých složitých letech dobrý výsledek. Domácí prodeje budou letos činit asi sedm milionů hektolitrů.
Novým prvkem na českém trhu je nástup ochucených piv. Jakou mají podle vás budoucnost?
Míchané nápoje z piva či radlery znamenají v České republice nový segment, který se tu začal rozvíjet teprve nedávno, ale třeba v Německu existuje již desítky let. Ochucená piva představují osvěžující nápoje s nižším obsahem alkoholu, po kterých je velká poptávka zvláště v letních měsících. Poptávka po nich poroste, určitě půjde o velmi zajímavý byznys.
Proč bývá nealkoholické pivo přinejmenším stejně drahé jako alkoholické, když přitom nepodléhá spotřební dani?
Náš Birell náleží do prémiového segmentu. Myslím, že zákazníci tomu rozumějí a akceptují to: Birell je lídrem českého trhu s nealkoholickými pivy, přestože zde existuje celá řada podstatně levnějších značek. Investovali jsme značné prostředky do této značky a do toho, abychom spotřebiteli vysvětlili, že právě nealkoholické pivo je v některých situacích správnou volbou. V obchodech stojí Birell obvykle 12 až 13 korun, což je podle mě přiměřená cena.
Co soudíte o budoucnosti tradičního českého piva? Bude opravdové české pivo z čeho vyrábět?
Máme dlouhodobé smluvní vztahy s českými pěstiteli chmele. Naše piva jsou založena na domácím chmeli, tuzemské pěstitele podporujeme, protože jejich existence je základním předpokladem pro dlouhodobou prosperitu našeho odvětví. Myslím, že tradiční české pivo má skvělou budoucnost. Zároveň ovšem vidíme, že spotřebitelé vyhledávají nové druhy výrobků. Tak jako si chtějí vybírat například mezi různými druhy mobilních telefonů, chtějí ochutnávat i rozličná piva. Doby se mění, proto i my musíme přicházet s inovacemi a obohacovat nabídku, nicméně jsem přesvědčen, že klasické české ležáky budou nadále hrát na tuzemském pivním trhu klíčovou roli.
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 23. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE: