Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Hned dvakrát "prodloužili" vykukové v řetězci Ahold trvanlivost prodávaných sýrů - pouhým přelepením původního data spotřeby. Také další kontroly státních i profesních inspekcí ukazují, jak často je zákazník při koupi potravin podváděn: vedle už klasických případů nahrazování masa v uzeninách škrobem chybí i ovoce v ovocných džemech, mléčná bílkovina v mléčných produktech. Očistit zkaženou pověst českých potravin se snaží i sami producenti, testy zboží ve velkoprodejnách proto chystá i Potravinářská komora.

Ovšem pod tímto navenek zřetelným sporem obchod versus spotřebitelé o kvalitu se pořádně rozhořel i boj skrytý - totiž soupeření řetězců s jejich dodavateli o cenu zboží. Na veřejnost zatím tato "interní válka" pronikla v podobě nedávné informace, že společnost Danone začala bojkotovat dodávky řetězci Kaufland.

Problém je však mnohem hlubší. Obchodníci usilují o zrušení takzvaného "biče na řetězce", jinak zvaného zákon o významné tržní síle, který omezuje jejich volnost při jednání s dodavateli. Ti se naopak snaží prosadit do chystaných legislativních změn alespoň něco z toho, co jim zaručuje dosavadní právní norma.

Potravinářský maloobchod, v němž se ročně protočí bezmála 200 miliard korun, se stal kvůli boji o legislativu také politickou arénou - pravice je pro uvolnění pravidel, levice chce otěže řetězcům naopak co možná přitáhnout.

Faktem přitom je, že obchodníci přenášejí své problémy s platným zákonem na bedra spotřebitelů, jde tak spíše o "bič na zákazníky". Oč přijdou řetězce kvůli zákonu - za jeho porušení například Kauflandu hrozí (zatím nepravomocně) pokuta přes 13,6 milionu korun - to si vyberou zpět zdražením zboží nebo "upravením" jeho kvality (viz též Značky za všechny peníze).

A dopad současného souboje o paragrafy na lidi přitom může být ještě citelnější - podle zjištění týdeníku Ekonom uvažuje například ministerstvo průmyslu o tom, že legislativní "bič" by napříště mohl platit i pro stavební firmy.

Chceš k nám? Tak slev!

Dosavadní zákon má chránit potravináře před zvůlí řetězců, které jim mají především včas platit za dodávky (do 30 dnů) a omezit různé poplatky za přijetí zboží do prodeje, za umístění na lepším místě v regálu či příspěvky na reklamní akce.

Podle Potravinářské komory však obchodníci zákon často obcházejí (konkrétní příklady dále). "Všechny tyto vynucené příplatky a slevy totálně zkreslují ceny a marže, které obchodníci vykazují," rozhořčuje se prezident komory Miroslav Toman. Uvádí modelový příklad: "Obchodníci se tváří, jako bychom jim třeba dodávali jogurt za osm korun a oni ho prodávali za deset. Tak může vypadat i jejich fakturace. Jenže ve skutečnosti systémem vynucených příspěvků a slev vrátíme řetězci další tři koruny - v reálu ho tak onen jogurt vyjde jen na pětikorunu."

Údajně nejagresivnější je právě Kaufland. "Jeho jedinou taktikou je požadavek obrovských slev. S jinými obchodníky se dá domluvit sleva do 10 procent, Kaufland požaduje 25 procent," uvádí jeden z dodavatelů. Jmenován být nechce. Oč agresivnější jsou totiž kuloární výrazy znesvářených stran, o to tajnosnubnější jsou vůči veřejnosti.

Za potravináře tak otevřeněji hovoří jen jejich profesní komora, za řetězce Svaz obchodu a cestovního ruchu. Týdeník Ekonom ovšem oslovil i samotné řetězce, jichž se konkrétní kritika Potravinářské komory - přesněji její poukaz na porušení zákona - týká. Jejich zástupci jakékoli obcházení zákona striktně vylučují.

"Společnost Penny Market výrazně navýšila marketingové a letákové aktivity. Cílem je navýšení obratu, který jde ruku v ruce s navýšením obratu našich dodavatelů. Ke všem z nich máme korektní přístup, vždy dodržujeme zákonné podmínky," odpověděl na konkrétní dotaz například marketingový ředitel Penny Marketu David Kolář.

Jako "přes kopírák" působí vyjádření Kauflandu. "Naše společnost striktně dodržuje zákonné normy. Detaily obchodních jednání s našimi partnery nelze v zájmu uchování diskrétnosti publikovat, navíc jde o živý proces, který se neustále vyvíjí," reagoval mediální zástupce Kauflandu Michael Šperl i na dotaz, proč se obchodní síť nepohodla s firmou Danone.

"Přestože jsme se dosud s Kauflandem na spolupráci pro rok 2012 nedohodli, věříme, že k tomu dojde co nejdříve. Je to v zájmu obou stran," prohlásil stejně obecně i ředitel vnějších vztahů Danone Miloš Štafen.

EK08 40


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak řetězce dusí potravináře? Jaké jsou největší řetězce podle tržeb v ČR? Více se o tématu dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 23. února, nebo pod odkazem níže:

Související