Strategie se nerealizují samy od sebe. A ne každý z vlivných členů organizace má shodný názor na to, co je třeba dělat. Všichni přijímáme rozhodnutí založená na informacích, které máme k dispozici, a také na cílech, které sledujeme. A obojí se různí podle té které manažerské pozice. Mnozí vůdci právem mluví o rezistenci velkých systémů ke změnám. Chcete-li uspět s realizací svých cílů, potřebujete se naučit budovat a používat politickou či organizační moc, píše Jeffrey Pfeffer, profesor na Stanford University, v časopise Harvard Business Review (Power Play, HBR 7/8 2010).
SMIŘTE SE S EXISTENCÍ MOCI
Pro mnohé manažery je téma politické moci v organizaci nepříjemné. Politika se zpravidla považuje za temnou stránku organizačního chování. Některé výzkumy ukazují, že pokud lidé jsou přesvědčeni, že politika v organizaci dominuje, jejich uspokojení z práce klesá a stejně tak klesá i pracovní zaujetí; může to vyústit až k úmyslu odejít.
Empirický výzkum naopak dokazuje, že umění dobře vládnout politickou mocí se může manažerovi vyplatit. David McClelland a David Burnham zkoumali korelační závislost mezi základní motivací manažerů a jejich úspěšností. Někteří manažeři jsou motivováni potřebou navazovat a udržovat přátelské vztahy, být oblíbení u lidí. Jiné motivovují výsledky - dosahování vytčených cílů a získávání uznání. Další jsou zase motivováni zájmem o moc - chtějí mít možnost ovlivňovat ostatní. Ve výzkumné studii se ukázalo, že nejefektivnější byli ti manažeři, kteří byli motivováni touhou po moci.
Krátce řečeno kdo chce být úspěšným manažerem, potřebuje dvě věci:
- Podstatné manažerské a podnikatelské znalosti, aby věděl, co je třeba dělat, čeho je nutno dosáhnout.
- Organizačně-politické dovednosti, aby toho dosáhl.
I když jsou dovednosti používat moc v organizacích důležité, mnozí vedoucí pracovníci si je neosvojují. Pochopit, proč je to důležité, je prvním krokem k překonání odporu k používání moci (viz box Co vám brání...).
JAK POUŽÍVAT MOC V ORGANIZACÍCH
Co je to vlastně moc? Moc je - jednoduše řečeno - schopnost zajistit, aby se věci děly podle vašich záměrů, pod vaší taktovkou. Tato schopnost se uplatňuje v podmínkách, kdy je třeba zároveň využít iniciativu a úsilí druhých a kdy ostatní lidé v organizaci mohou mít svoje vlastní představy o tom, co a jak je třeba dělat. Z toho je zřejmé, že k tomu potřebujete ovládat některé základní způsoby působení na lidi.
1 - Využívejte zdroje, kterými disponujete, na podporu svého vlivu
Kdykoli máte pod kontrolou zdroje, které jsou důležité pro ostatní - například peníze, informace, prostor, zařízení - můžete je používat způsobem, který posílí vaši moc. Vždy se dá najít způsob, jak můžete prostřednictvím uvolnění zdrojů na jistý účel pomoci těm, jejichž podporu potřebujete. Nemusí to být explicitně vyjádřeno, ale pomoc druhým lidem vyvolává reciprocitu. Téměř univerzální pravidlo zní: Za projevenou přízeň je třeba se odvděčit. Vaše schopnost získávat podporu druhých lidí má ještě dodatečný účinek: Lidé se chtějí spojit s tím, kdo se zdá být na cestě k vítězství. A je třeba dodat, že přístup k důležitým informacím nebo k vlivným lidem může být často cennější než samotné peníze.
2 -Ovlivňujte chování druhých lidí pomocí odměn a trestů
V podnikatelských organizacích i ve státních orgánech manažeři odměňují ty, kteří jim jsou nápomocni, a trestají ty, kteří jim stojí v cestě. Manažeři, kteří efektivně používají moc a chtějí něco prosadit, zjednají ostatním jasno v tom, že pokud jim pomohou, budou odměněni, a pokud půjdou proti, dostanou se do problémů. "Můžete nesouhlasit, je to vaše plné právo, ale pokud budete nesouhlasit, musíte počítat s jistými důsledky," zní lakonické upozornění.
3 - Postupujte na více frontách
Úspěšní vůdci bojují na více frontách. Když narazí na vážnou překážku na jedné frontě, přesunou svoje úsilí na jinou frontu, kde je momentálně lepší naděje na úspěch. Tak se krok za krokem dopracovávají k tomu, že nakonec dokáží uskutečnit svůj konečný cíl.
4 - Učiňte první tah
Překvapivý tah může zastihnout vaše oponenty nepřipravené, takže si tímto způsobem můžete zajistit vítězství ještě dříve, než tito protivníci pochopí, jakou hru hrajete. Takové tahy se často odehrávají v bitvách mezi generálními řediteli a správními radami například v situacích, kdy někdo z členů správní rady prosazuje odvolání generálního ředitele. Pokud například nic netušící generální ředitel odjede na dovolenou a správní rada se ujme iniciativy, bývá o jeho osudu rozhodnuto. Někdy ovšem sám generální ředitel uskuteční překvapivý tah a dokáže přimět svého hlavního oponenta k odchodu ze správní rady.
5 - Kooptujte své protivníky
Někdy můžete zvítězit nad svými odpůrci tak, že je učiníte součástí svého týmu a zainteresujete je na úspěchu své věci. Dost možná budete překvapeni, jak důkladně je možné přesměrovat jejich energii.
6 - Zbavte se elegantně svých rivalů
Další způsob, jak jednat s rivaly, je ukázat jim elegantně dveře. Někdy se vám může například podařit strategické přemístění rivala do pozice někde jinde, která je pro něj atraktivnější než jeho dosavadní. Oponent k vám nakonec pocítí vděčnost. Je důležité umožnit lidem, aby neztratili tvář. To je ostatně také důvod, proč generální ředitelé a správní rady mluví hezky o těch, kterých se potřebovali zbavit. Také je třeba na tomto místě dodat, že peníze učiní odchod nepohodlného oponenta mnohem snadnějším. Pokud oponentovi usnadníte odchod pomocí peněz, většinou odejde bez urputného boje. Pokud to neuděláte, oponent nemá co ztratit a bude bojovat. Může vám tím posléze hodně znepříjemnit život.
7 - Nevyvolávejte zbytečné konflikty a boje
Pokud například chcete uskutečnit naplánovanou strategii firmy, měli byste si neustále klást otázku: "Jak má vypadat výhra v této partii? Je to otázka po prioritách, o které v tomto případě jde. Je totiž snadné pustit se do boje s oponenty a ztratit přitom ze zřetele skutečné priority. To může způsobit problémy. Snaha nevytvořit zbytečnou opozici vyžaduje důležitou dovednost: soustředění.
8 - Použijte kouzlo osobnosti
V éře digitální komunikace se může ukázat dobrou taktikou jednat s důležitými i méně důležitými lidmi osobně, tváří v tvář a chovat se velmi zdvořile a korektně při jednání s kýmkoli - třeba i s recepční či uklízečkou. Když to nejde osobně, tak alespoň telefonicky. Osobním jednáním může člověk získávat lidi na svou stranou - pokud ovšem osobní komunikace patří k jeho silným stránkám.
9 - Buďte vytrvalí
Jsou lidé, kteří se nikdy, za žádných okolností nevzdávají, ani po dlouhé sérii neúspěchů. O takto vytrvalých lidech se říká, že není radno jim říkat "ne", protože se nikdy a ničím nedají odradit, takže je lépe jim vyhovět hned napoprvé. Vytrvalost - to je něco jako voda, která působí tak dlouho na kámen, až ho omele a vyhladí do oblých tvarů. Vytrvalý člověk - podobně jako voda - omílá ostrost opozice. Vytrvalý člověk je stále ve hře, stále má otevřenou možnost, že se situace změní v jeho prospěch. Může dojít k tomu, že některý z jeho oponentů udělá chybu nebo odejde do penze a situace se změní.
10 - Zajistěte, aby klíčové vztahy fungovaly
Jakmile se dostanete na novou manažerskou pozici, musíte si hned na začátku položit otázku, které vztahy jsou pro vás životně důležité a pak zajistit, aby právě tyto vztahy perfektně fungovaly. Vaše pocity k druhým lidem, váš odpor, závist, zlost či cokoli podobného musí jít v tuto chvíli stranou, protože by vám to mohlo znemožnit dosažení vašich cílů. Udělejte všechno pro to, abyste s klíčovými lidmi vytvořili produktivní vztahy. Vyplatí se to.
11 - Učiňte svou vizi přesvědčivou
Používat moc je mnohem snadnější, jestliže je vaše úsilí spojeno s přesvědčivou, sociálně hodnotnou vizí budoucnosti vaší společnosti. Boje o moc v organizacích se jen zřídkakdy točí kolem očividně egoistických zájmů. Prozíraví manažeři se poměrně často odvolávají na zájem akcionářů: "Je v zájmu našich akcionářů, abychom měli nového generálního ředitele." Nikdo z top manažerů svoji pozici nevlastní a nemá ji zajištěnou na věky. Každý pracuje pro akcionáře firmy, kteří mají právo jej kdykoliv odvolat a dát na pozici jiného kandidáta, kterého považují za schopnějšího. Z toho plyne, že je vždy třeba vhodně zasadit vaše individuální cíle do širšího kontextu tak, aby vás ostatní mohli podporovat.
VÍTEJTE V REÁLNÉM SVĚTĚ
Nemusí to být svět, který bychom si přáli, je to však svět, který máme k dispozici. Se svými strategickými plány se nedostanete daleko, pokud si nedokážete vybudovat moc a nenaučíte se ji používat. Počet manažerských pozic ve firmách relativně klesá a konkurence mezi uchazeči o postup na každou příčku v hierarchickém žebříčku se zostřuje. Někteří z kandidátů na postup si budou vykládat pravidla fair play po svém, jiní je budou zcela ignorovat. Neztrácejte čas tím, že byste si na to stěžovali. Součástí vaší práce je vědět, jak můžete uspět v politických bojích, které máte před sebou. Budete vítězit jen tehdy, jestliže porozumíte zásadám moci a budete připraveni je používat.
CO JE A CO NENÍ V ZÁJMU FIRMY?
Každý, kdo chce něco v organizaci prosadit, tvrdí, že to je v zájmu firmy. A nejen že to tvrdí, on to dokáže i zdůvodnit. Platí ovšem, že když něco chceme, důvody se vždycky najdou. Nepohodlného kritika můžeme vyobcovat z firmy s odůvodněním, že svou neustálou kritikou škodí firmě a podlamuje pozitivní atmosféru na pracovišti. Méně dravého konkurenta v boji o uvolněné vedoucí místo odmítneme pro nedostatek asertivity a opomeneme vzít v úvahu skutečnost, že to je slušný člověk, který neplýtvá slovy, ale má velký přehled a ví, co je třeba dělat a jak na to.
Poučení zní: Jakmile někdo něco prosazuje (změnu, zlepšení, inovaci), měli bychom si ověřit, zda skutečně a do jaké míry to je v zájmu firmy a kdo ještě z toho může profitovat a jaké jsou jiné alternativy té věci, které by mohly přinést stejný nebo lepší užitek. Na pouhá slova bychom neměli dát, byť je někdo pronáší silným hlasem.
ETICKÝ ROZMĚR POUŽÍVÁNÍ MOCI
Znalost způsobů, jak používat v organizaci moc, je důležitá ze dvou důvodů. Jednak pro vlastní použití, jednak proto, abychom dokázali identifikovat jedince, kteří prosazují své egoistické cíle na úkor organizace a svých méně dravých konkurentů. A také, abychom se uměli bránit. Někdy může stačit, když v daném případě nahlas pojmenujeme použití moci.
Lze používat moc eticky konformním způsobem? Určitě ano. Používání moci má i svou lepší, lidštější stránku. A právě tuto lepší stránku moci bychom měli zdůraznit a naplno využívat. Moc se může stát hrází proti neschopnosti, korupci a manipulativním praktikám všeho druhu, může být nástrojem revitalizace či transformace organizace. Když se zamyslíme nad 11 pravidly, prakticky všechna se při dobré vůli a jisté dovednosti dají používat na podporu správných cílů a bez kolize s etikou.
Mantinely používání moci v organizaci jsou dány především firemními hodnotami, pokud je firma ovšem má a myslí to s jejich prosazováním vážně.
CO VÁM BRÁNÍ ZÍSKAT A POUŽÍVAT MOC?
V cestě k úspěšnému používání moci stojí tři překážky:
1. Přesvědčení, že svět je spravedlivé místo
Tento jev popsali sociální psychologové již před desítkami let. Lidé mají potřebu být přesvědčeni, že svět je předvídatelný, pochopitelný a tudíž i potenciálně kontrolovatelný. Jakmile tomuto přesvědčení někdo podlehne, začne si myslet, že stačí odvést dobrou práci a chovat se vhodným způsobem a věci se pak už o sebe samy postarají. A když takový člověk vidí, že se někteří lidé chovají nevhodně, že se derou nahoru nevybíravými způsoby, nemá bohužel pocit, že by se z toho měl poučit.
Stále věřit v představu spravedlivého světa činí člověka méně vlivným dvěma způsoby:
- Omezuje to jeho připravenost učit se ze všech situací a ode všech lidí včetně těch, které nerespektuje nebo nemá rád.
- Potlačuje to jeho potřebu proaktivně budovat základy své moci.
Lidé, kteří věří v představu spravedlivého světa, zpravidla přehlédnou nášlapné miny, které mohou zničit jejich kariéru.
2. Manažerská literatura
Na většině knih tohoto druhu by měla být nálepka: "Pozor! Tento text může být nebezpečný pro přežití v organizaci." Mnozí z úspěšných špičkových lídrů, kteří vydávají svoji kariéru j jako modelový příklad k následování, cudně mlčí o mocenských praktikách, které jim dopomohly dostat se tam, kam se dostali. Svět by byl určitě lepší, kdyby lidé byli takoví, jak se popisují v manažerské literatuře: autentičtí, skromní, pravdomluvní a starající se o dobro druhých lidí. Místo toho však lidé především prosazují svoje vlastní cíle.
3. Vaše křehká sebeúcta
Lidé jsou si často sami nejhoršími nepřáteli, a to nejenom v aréně, kde se používá moc. Lidé si chtějí udržet pozitivní sebeobraz. Paradoxní ovšem je, že jeden z hlavních způsobů, jak si lidé udržují svoji sebeúctu, spočívá v tom, že si sami sobě kladou překážky do cesty. Lidé chtějí mít ze sebe a ze svých schopností dobrý pocit. Každý neúspěch ohrožuje jejich sebeúctu. Proto neuspokojivé výsledky svého snažení přisuzují jiným příčinám než sami sobě. Pak se samozřejmě nedokáží poučit ze svých chyb, chyby opakují a úspěch se jim vzdaluje. Podobně když se lidé nesnaží získávat a používat moc, pak nedosažení svých cílů nepovažují za svoje vlastní selhání, místo toho obviňují druhé lidí nebo nepříznivé okolnosti.
Organizace se na rozdíl od minulosti stávají méně hierarchicky členěnými. V takovýchto "plochých" organizacích je k úspěchu třeba více politického ovlivňování než v těch tradičních.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



