V Česku loni přibylo 76 tisíc metrů čtverečních nových prodejních ploch.
Ve srovnání s předešlým rokem se jedná o pokles o sedmnáct procent.
Makléři dokonce tvrdí, že letošní rok bude nejslabší od roku 1998.
17 procent
O tolik loni klesl růst nových prodejních ploch.
Nákupní centra se na krajích měst už nebudou stavět, předpovídají pro tento rok realitní odborníci. Šanci podle nich totiž mají pouze obchody v širším centru měst.
Developeři pro letošek výstavbu omezí a zaměří se na architektonicky kvalitní budovy na dobře viditelných místech. Tento krok může být dnes chápán jako vyplnění mezery, která na trhu dlouhodobě existovala.
"Dříve byla centra umisťována právě do okrajových částí měst, především do lokalit na hlavních komunikacích do a z města. Důvodem byly nižší investiční náklady na realizaci projektu. Dnes je ale trend zcela opačný," říká Tomáš Zralý, ředitel Centra Galerie Harfa.
Rozvoj obchodních objektů v širších centrech měst stagnoval nejen z důvodů nedostatku vhodných pozemků, komplikovanosti jejich pořízení nebo povolení k realizaci projektu. Příčinou byla zejména výrazně vyšší investiční, projektová, architektonická či funkční náročnost v centrech měst.
"Navzdory těmto komplikovaným vstupním požadavkům jsme se právě do takového úkolu pustili a v listopadu loňského roku otevřeli administrativní a nákupní centrum ve velmi zastavěné a stabilizované části Prahy," doplňuje Tomáš Zralý.
Galerie Harfa - nejnovější nákupní centrum nabízí 160 obchodů na třech podlažích o celkové výměře 49 tisíc metrů čtverečních.
Revitalizace "obchoďáků"
K novým projektům nákupních center se počítají také rekonstrukce či rozšíření stávajících objektů.
Například v Chomutově přestavěla developerská společnost Spectrum Stores obchodní dům Prior a na podzim jej slavnostně otevírala pod názvem Chomutovka.
Třípodlažní budova o rozloze deset tisíc metrů čtverečních je plná obchodů a patří k ní velké parkoviště, které zde dosud citelně chybělo.
Na severu Čech byla také dokončena druhá fáze projektu Forum Liberec, dostavěna nákupní centra a retail parky v Ústí nad Labem, Prostějově, Zlíně, Znojmě a Sokolově.
Drtivá většina projektů připravovaných pro příští léta tak bude otevřena právě v regionech.
S tím, jak se zaplňuje pražský trh i trh dalších větších měst, roste zájem developerů o sídla střední a nižší velikosti.
"Na rozdíl od první etapy expanze většina nových obchodních gigantů vznikne v centrálních částech měst či v jejich blízkosti. Stále častěji bude docházet k remodelingu a modernizaci stávajících center budovaných na sklonku minulého století," říká analytik Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK.
Většina odborníků na realitní trh se shoduje, že nákupních center na okrajích měst je v zásadě až nadbytek.
Ukazuje se, že projekty s dostatečně velkou spádovou oblastí, které nabízejí komplexní nákupní možnosti včetně zábavy a jiných volnočasových aktivit, mají vysokou návštěvnost.
Naopak nákupní centra, zejména ta mladší, která mají méně atraktivní složení nájemců obchodů, mají s návštěvností problém. Platí to zejména pak v případech, kdy neposkytují jiné možnosti trávení času než jen nákup a obvyklé služby.
"Developeři se proto v posledních letech zaměřili na revitalizace historických objektů v nejužších centrech měst a jejich přeměnu na moderní nákupní komplexy," vysvětluje Olga Matvijová, vedoucí oddělení Asset & Property Managementu společnosti King Sturge.
Důraz na kvalitu
»Stejně jako u kancelářských prostor došlo u prodejních ploch nákupních center k nasycení trhu," říká Petr Vosmík, generální ředitel Českomoravské realitní společnosti.
"Multifunkční centra v dobré dopravní dostupnosti nebo nejlépe v centru měst mají oproti konkurenci výhodu poskytování i aktivit pro volný čas a zábavu svých návštěvníků. Lze mluvit jednoznačně o změně trendu z kvantity na kvalitu," dodává.
Developeři se podle makléřů nyní chystají stavět architektonicky kvalitní budovy na dobře viditelných místech v centrech měst.
"Někteří se zaměřili na revitalizaci historických budov v centru měst, musím říct, že výsledek je někdy přesvědčivější a rozhodně kvalitnější než montované monstrózní stavby na okrajích," komentuje situaci architekt Jan Vondrák kvalitu staveb obchodních center.
Poprvé od roku 1990
V Česku loni přibylo 76 tisíc metrů čtverečních nových prodejních ploch. Ve srovnání s předešlým rokem se jedná o pokles o sedmnáct procent.
Makléři dokonce tvrdí, že letošní rok bude nejslabší od roku 1998.
Pohled na architektonické zajímavosti Centra Galerie Harfa - čtěte ZDE
Nové nákupní centrum Galerie Harfa bylo otevřeno - čtěte ZDE
"V České republice očekáváme nejnižší objem nové výstavby od roku 1998. Je to nová situace po letech rychlého růstu, kdy jsme doháněli západní Evropu," říká Jan Kotrbáček, vedoucí maloobchodního týmu mezinárodní poradenské firmy v oboru nemovitostí Cushman & Wakefield.
Uvedená čísla vyplývají ze studie, kterou společnost pravidelně zpracovává.
"Příští rok se developeři v České republice omezí na rozšíření stávajících projektů, poprvé od roku 1990 neproběhne otevření žádného nového nákupního centra," říká.
"Skončilo období živelného růstu, trh poroste přirozeně. Nebude se už stavět plošně na území celé země. Očekáváme, že developeři budou stavět architektonicky kvalitní budovy na dobře viditelných místech v centrech měst," uzavírá Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu v C&W.