První slovo business, v angličtině velmi rozšířený pojem mnoha významů, lze chápat ve smyslu podnikání a druhé intelligence představuje jakousi umělou inteligenci. Tj. nástroj, rádce nebo znalosti, které vedou k podpoře rozhodování. Co tedy Business Intelligence (BI) v tomto pojetí znamená? Při pouhém překladu slov se nejedná o nic jiného než o nástroj pro podporu podnikání. To sice není nic nového, ale přesto v této oblasti došlo k významným posunům. A to jak z hlediska technického/technologického (architektura, licenční politika, flexibilita, web komponenty aj.), tak z hlediska vývoje v oblasti funkcionalit (analýzy, plánování, reporting aj.) a požadavků na systém (uživatelská příjemnost, end-user focus aj.). Tedy i z hlediska ekonomického a uživatelského.

Business Intelligence v technickém pojetí lze definovat jako obecný termín označující nástroje a aplikace, které umožňují manažerům sbírat, analyzovat, distribuovat informace a na jejich základě rozhodovat.

Pod nástroje BI patří MIS, EIS (OLAP technologie), DSS (nástroje pro podporu rozhodování), data mining (dolování dat), data warehousing (datové sklady) a reporting.

OBECNĚJŠÍ POJETÍ BI

Business Intelligence v obecnějším pojetí lze rozdělit na čtyři základní komponenty:

Architektura IS

Technologická architektura BI musí být odrazem požadavků podniku na potřebu informací. Architektura má z hlediska prvků celou řadu variant. Varianty se liší použitím datových skladů, datových tržišť (a s nimi spojených ETL nástrojů, loaderů), uspořádáním síťového prostředí a zapojením dalších komponent jako např. data mining, web mining nástrojů. Architektura systému a technologická funkčnost, flexibilita a adaptabilita jsou základní platformou pro další části BI z prostého důvodu: kvalitní data jsou podmínkou kvalitních analýz!

Modelování

Pokud máme k dispozici data v datovém skladu, která tam byla dopravena ETL nástroji (extrakce, transformace, načtení) nebo navíc ETLC (extrakce, transformace, načtení, čištění), je na místě na tato data nasadit vhodné nástroje pro analýzy (data mining) a "vytěžit" z nich maximum informací o podnikání. Nástroje pro data mining tak mohou sloužit k exploračnímu vyhledávání, cílenému marketingu, clusterování, analýze odchodu klientů, analýze podvodného chování, web miningu, vytváření predikčních modelů, aktivnímu vyhledávání odchylek, analýze výrobkového a zákaznického portfolia a celé řadě dalších analýz.

Controlling a plánování

Controlling (ne ve smyslu kontroly, ale ve smyslu "mít pod kontrolou") tvoří spojovací článek mezi strategickým řízením a operativou. A pod kontrolou by měly být všechny důležité oblasti od nákupu (SCM), řízení výroby, zdrojů, ekonomiky a financí až k odbytu (CRM).

Controlling plynule navazuje na zjištěné skutečnosti z předchozí fáze modelování a data miningu a zavádí je do controllingového systému. Vzniká tak přehledný systém ukazatelů charakterizující nejen momentální situaci podniku, ale i jeho budoucnost. Plánování jako samozřejmá a nezbytná controllingová činnost variantně zavádí hladinu pro posouzení plnění podnikových cílů. Ze strategického plánu se cíle rozpouštějí přes taktickou úroveň až do operativy.

Publikování a komunikace

Neméně důležitou částí BI je nutnost informovanosti o dění v podniku za použití firemního intranetu, automatické distribuce reportů v podnikové síti nebo elektronickou poštou. Významným prvkem BI v novém pojetí je nabízet dynamický přístup k informacím přes internet. Celou řadu analýz, dosud prováděných lokálně, lze dělat kdekoli a kdykoli je to třeba. Mimo jiných faktorů (např. technologie, soustava cílů, organizační uspořádání) je publikování a komunikace jeden z faktorů, který přispívá k propojení strategické a operativní úrovně, které často chybí.

NOVÝ PŘÍSTUP K ŘEŠENÍ BI

V roce 2000 prezentovala poradenská firma Aberdeen Group v odborném časopisu Impact nový přístup k řešení Business Intelligence s názvem Collaborative Analytical Processing (CAP). Autor článku zde konstatuje, jaké předpoklady je třeba splnit pro úspěch v moderním podnikání. Informační technologie založené na principech CAP nabízejí technologické prostředí, které umožní společnostem fungovat na jednotné platformě a posouvá společnosti od tradičního pojetí podnikání k e-byznysu.

Základní principy CAP, které jsou platformou pro podporu výše zmíněných oblastí BI jsou:

1. Uživatelské modelování (end user modelling) - uživatelé nejsou pasivní, ale stávají se tvůrci

2. Spolupracující modelování (collaborative modeling) - společná BI platforma, sdílení aplikací a analýz

3. Kaskádové modelování (waterfall modelling) - strukturovaný tok informací

4. Neustálé změny aplikací (perpetually changing applications) - schopnost dynamických změn

5. Integrace souvislostí (integration of content and workflow) - přeměna dat na business informace

Závěr

Pokud se při výběru technologie BI inspirujete danými principy, získáte jasnější představu, co může a má BI nabízet a k čemu slouží. Jako vodítko v procesu implementace BI lze použít "best practices" definovaných společností Gartner Group:

Mít jasnou představu (sladění cílů organizace a BI)

Vytvořit BI tým (definice současných nedostatků systému, návrh standardů a metodologie)

Znát své požadavky (identifikace uživatelů a jejich požadavků)

Stanovit si pokud možno jednotnou platformu (někdy méně je více)

Identifikovat klíčové datové oblasti (všechny informace nejsou stejně důležité)

Na úplný závěr citace Billa Gatese: "V podstatě vše v dnešním businessu je homogenní komodita až na to, jak společnosti řídí své informace. To, jak řídíte své informace určuje, kdo bude vítěz a kdo poražený." Chápejme tedy Business Intelligence ne jako IT technologii, ale jako účinný nástroj pro podporu naší konkurenceschopnosti!

prinosy ()


Ing. Jiří Přibyslavský zastává pozici Business Consultanta ve společnosti MIS AG, s. r. o., e-mail: jpribyslavsky@mis.de, více informací na www.misag.com/cz

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13217860-k-cemu-slouzi-business-intelligence