V červenci dorazilo to, o čem se v posledních dvou letech dosti mluvilo, avšak zatím spíše teoreticky. Městský soud v Praze vydal první rozsudek ve věci hromadné žaloby, kterou podala OnlineADR.cz, z.ú. Soud v rozsudku vydaném pouhých sedm měsíců po podání žaloby uložil výrobci dětského nábytku, společnosti Postýlkov, povinnost uhradit spotřebitelům – zúčastněným členům skupiny (hromadníkům) – jejich pohledávky vzniklé v souvislosti s uzavřenými kupními smlouvami.
Vzhledem k tomu, že Městský soud v Praze je v prvním stupni výlučně příslušný k projednání všech hromadných žalob v České republice, pojila se s tímto prvním řízením velká očekávání: především jaké obecnější poznatky z něj bude možné dovozovat ohledně rozhodování o příštích hromadných žalobách.
V tomto směru soud nejprve v usnesení o připuštění hromadné žaloby přehledně vyložil, jak v konkrétním případě aplikoval kritéria přípustnosti hromadné žaloby, jak vymezil skupinu a jak stanovil odměnu žalobce. V odůvodnění rozsudku potom soud řešil i několik netriviálních otázek, když například několik hromadníků odkázal z důvodu odlišné povahy jejich nároků na individuální řízení.
I když můžeme vést debaty o tom, které z právních závěrů popsaných v odůvodnění rozsudku je možné zevšeobecňovat, jedna věc je nesporná: a to rychlost, s jakou toto mediálně velmi sledované řízení proběhlo (byť k ní částečně přispěl i pasivní přístup žalovaného).
Možnost rychlého rozhodnutí o hromadné žalobě je tedy realitou. Nelze nadále spoléhat na „racionální apatii“ spotřebitelů při vymáhání drobných individuálních nároků, když mohou poměrně snadno tyto nároky uplatnit v jednom hromadném řízení, přičemž kumulovaná výše takových nároků může být značná. Navíc samotné vedení hromadného řízení může mít pro podnikatele značné reputační dopady.
Máme tu tedy onoho pověstného slona v místnosti. Ten bude potichu stát v každé kanceláři, kde se budou vytvářet produktové koncepty, cenotvorba, sepisovat spotřebitelské smlouvy, všeobecné obchodní podmínky, reklamní slogany, kde se bude řešit nastavení zákaznické podpory, řízení reklamací, a v řadě dalších. Z kalkulace rizik a z risk managementu tak mizí určitý minulý komfort.
Nastává tlak na řešení některých věcí dříve přehlížených: drobností v procesech, neurčitých formulací ve všeobecných obchodních podmínkách, absence kontrolních procesů v zákaznické péči, které by umožnily zachytit první vlnky vznikající nespokojenosti hrozící spojit se do velké vlny hromadné žaloby.
Červencový vzkaz podnikatelům z Městského soudu v Praze lze ale chápat nejen jako zhmotnění nového rizika, ale i jako příležitost: provést kontrolu věcí, které „takto vždycky fungovaly“, ale nikdo již pořádně neví, jak a proč. Udělat revizi vzorových smluv se spotřebiteli a zaměřit se na klíčová ujednání, z nichž spotřebitelské spory mohou vznikat. Zamyslet se nad stávajícím marketingem, nastavením reklamačních procesů a zákaznické podpory. Je na každém, zda toto vnímá jen jako vynucenou investici do prevence, nebo současně i jako příležitost, jak se na zaběhané věci podívat novou optikou a najít možná zlepšení.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Černý



