Black Friday odstartoval předvánoční nákupní sezonu, mnohé tuzemské e‑shopy do ní však hledí s velkým napětím. V předchozích dvou letech totiž tržby prodejců na internetu klesaly. Letošní čísla sice naznačují obrat, podle ČSÚ vzrostly tržby prodejců přes internet v prvních třech čtvrtletích meziročně o 17,5 procenta. Zvedaly se však z nízké základny a k rekordním tržbám z roku 2021 je zatím dost daleko.

Zástupci některých e‑shopů očekávají dvouciferný růst, jiným se příliš nedaří. Manažer online platební brány PayU Martin Prunner si všímá, že postcovidový pokles je nejvýznamnější u e‑shopů zaměřených na prodej elektroniky. Na druhou stranu rostou online tržiště a také digitální zábava nebo cestovní ruch. „Lidé si předplácejí více streamovacích platforem, kupují hry, sázejí online nebo pořizují jízdenky a zájezdy,“ říká Prunner.

Potvrzuje to i ředitel dodavatele e‑shopových řešení Shoptet Samuel Huba. Firma se zaměřuje především na malé a středně velké e‑shopy. Většina z nich má buď unikátní produkt, nebo úzkou specializaci, a tedy i věrnější zákazníky. „Celkově rostou rychleji, než je průměr trhu. V posledních měsících zaznamenali meziroční růst v průměru nad dvaceti procenty,“ říká Huba.

Podle Huby se poptávka výrazněji nastartovala se začátkem léta. Meziročně nejrychleji rostly tržby za vybavení pro domácnosti, kosmetiku, automoto i za erotické zboží. „Lidé si zase začali dělat radost,“ usuzuje Huba.

Větší a dlouhodobější slevy

Přesto jsou internetoví prodejci na pozoru. Letos ve větší míře čelí náporu ze strany asijských online tržišť, jako je třeba Temu nebo Shein. Tyto platformy používají agresivní cenovou politiku a nabízejí často o desítky procent levnější produkty. Dopadá to na e‑shopy nejen přímo v konkrétních produktových kategoriích, ale také nepřímo, protože svým působením zdražují reklamu pro všechny.

Související

Tlak na cenu, který čínské e‑shopy přinášejí, bude mít dopad také na marže českých obchodníků. Ti tak budou v příštích měsících nejspíš hledat způsoby, jak optimalizovat náklady. „Začnou tam, kde jsou náklady nejvyšší, a logistika mezi ně rozhodně patří. Očekáváme, že se zaměří na zvyšování efektivity, optimalizaci procesů a automatizaci,“ říká výkonný ředitel Authentica Fulfillment Petr Litavec.

Vedle asijských tržišť mohou růst tržeb brzdit také přetrvávající obavy spotřebitelů ze stavu české ekonomiky i finanční situace domácností. Aktuální průzkum společnosti Generali Investments ukazuje, že letošní Vánoce budou pro většinu Čechů spíše o střídmosti. Šest z deseti Čechů plánuje šetřit na vánočních dárcích. Náklady na sváteční pohoštění plánují omezit přes tři pětiny z nich. A téměř 70 procent českých domácností letos nevyrazí na zimní dovolenou.

Navzdory inflaci se navíc nezvyšuje velikost nákupního košíku. Průměrná útrata za poslední dva roky je zhruba 1050 korun za jeden nákup. „Inflace donutila spotřebitele více hlídat svůj rozpočet a mnozí z nich se uchylují k nákupu levnějších produktů,“ říká Prunner. Obchodní ředitel Skip Pay David Filippov dodává, že za posledního půl roku lidé mnohem více zvažují, co koupí. „Lidé mají sice více peněz, ale o to déle obracejí každou korunu, než se konečně někde rozhodnou zaplatit,“ říká.

Obrat internetových obchodů (v mld. Kč)

To vše může vést k tomu, že nervózní online obchodníci nabídnou větší slevy než loni. Z analýzy Shoptetu, na jehož platformě běží více než 41 tisíc e‑shopů, plyne, že s větším rozsahem slev počítá 72 procent obchodníků. Slevy zřejmě budou nejen větší, ale také budou trvat déle. „Obchodníci budou chtít maximálně vyprázdnit své sklady,“ říká šéf Shoptetu Huba.

Začátek výprodejů podle něj závisí hlavně na tom, jak se obchodníkům vydaří předvánoční sezona. „Platí, že v průběhu let přibývá těch, kteří začínají se slevami dříve, tedy buď se Štědrým dnem, nebo už před ním. Podobné to bylo i u Black Friday, letos nešlo přehlédnout, že třeba Alza lákala na tento den již od začátku listopadu,“ říká Huba.

Doručení nejlépe hned teď

Mimoevropská konkurence promlouvá i do placení, přičemž cena zůstává pro Čechy důležitým faktorem. Z průzkumu Skip Pay plyne, že meziročně se počet těch, kteří zahájí nákup jen kvůli slevě, zvýšil o 58 procent. „Zákazníkům už nestačí samotná sleva, aby nakoupili, ale je nezbytná, aby nákup vůbec zvážili,“ říká Filippov ze Skip Pay.

Platbu kartou online volí 71 procent nakupujících. „V jejich rámci pozorujeme rychlý vzestup digitálních peněženek, jako jsou Apple Pay, Google Pay nebo nově i Click to Pay,“ říká Prunner z PayU. Tímto způsobem bylo provedeno již 44 procent transakcí prostřednictvím PayU. S odstupem následují platby převodem na účet, postupně roste i popularita odložených plateb. Tuto možnost využívají zákazníci především u dražších nákupů, například při pořizování bílého zboží.

Počet e-shopů v Česku (v tis.)

Jednou z cest, jak mohou čeští obchodníci konkurovat mimoevropským tržištím s enormně nízkými cenami a zajistit si loajalitu zákazníků, mohou být nadstandardní platební služby. Třeba právě odložené platby, kdy se za objednané a doručené zboží platí až s několikatýdenním odstupem. Dalším benefitem platební služby může být bezpečnost.

Vedle ceny hraje čím dál větší roli i rychlost dodání. „Zákazníci jsou ochotni platit za rychlejší doručení,“ připomíná Litavec. S rostoucí konkurencí mezi e‑shopy to tedy může vést k tomu, že logistické firmy budou muset dále zvyšovat rychlost doručení, včetně nedělního svozu zásilek nebo rozšíření pracovních směn v období náporu. Logistické firmy budou muset být flexibilnější a rychle se přizpůsobit změnám v poptávce.

S rychlým doručením „přes noc“ přišla v Česku jako první Alza. Při objednání do půlnoci dostane zákazník své zboží již další den ráno do automatického výdejního boxu. Od září podobně rychle umožňuje doručení také Mailstep, který pro e‑shopy zajišťuje vyřízení objednávek. Bude to však vyžadovat nejen dostatečné skladové kapacity, ale i inovace v logistice. Firmy budou muset více investovat do automatizace, což zahrnuje jak skladové roboty, tak i inteligentní systémy pro řízení zásob.

„Pracujeme především na zlepšování dostupnosti zboží a zrychlování doručení. Dále na rozšiřování nabídky pomocí marketplace, kde máme nyní 14 tisíc produktů, a budování naší zákaznické báze v mobilní aplikaci a novém věrnostním programu,“ potvrzuje šéf pro e‑commer­ce v Decathlonu Jakub Čuprunov.

Jan Jirovec, obchodní ředitel společnosti Logio, doplňuje i další oblasti, kde mohou tuzemští hráči v e‑commerce dosáhnout významného zlepšení. Jde hlavně o práce s daty o zákaznících – personalizované nabídky, lepší cenotvorbu v běžném prodeji i v rámci akčních nabídek, lepší doporučování a vyhledávání zboží „na míru“. „Stále dochází k situacím, kdy nabídka neodpovídá očekáváním a je složitá. Bez znalostí potřeb zákazníka prodejci nevyužívají celý obchodní poten­ciál, což pro ně ve výsledku znamená finanční ztrátu,“ shrnuje Jirovec.

Co je pro zákazníky při nakupování online nejdůležitější? (možnost více odpovědí, v %)

Souboj online tržišť na českém poli

Silnou pozici chce v Česku vybudovat také Allegro. Polská e‑commerce skupina vstoupila do Česka před třemi lety, když koupila Mall.cz a další aktiva. Zhruba před rokem a půl spustila online tržiště Allegro.cz, kam už přesunula obchod s elektronikou CZC a v příštím roce chce na platformu přesunout i Mall.cz a sjednotit tak software i služby obou značek. Firma věří, že lidé si v Česku na model tržiště, kde lze nakoupit téměř všechno, postupně zvyknou. Podobně jako v Polsku, kde Allegro funguje přes 25 let.

Viceprezident Allegra Giuseppe Panarese říká, že s výsledky jsou zatím spokojeni. Na nových platformách Allegra aktivně nakupuje více než 2,8 milionu českých a slovenských spotřebitelů, přičemž dva miliony z tohoto počtu jsou zcela noví zákazníci. Počet obchodníků prodávajících na českém a slovenském tržišti Allegro čtvrtletně vzrostl o 13 procent na více než 60 tisíc, přičemž samotné prodeje českých a slovenských prodejců vyrostly o 40 procent.

Popularita online tržišť roste celosvětově, jejich prostřednictvím se odehrává podle údajů serveru Statista zhruba 47 procent celosvětové e‑commerce. Toto číslo se má navíc dál zvyšovat. Dalším trendem jsou nákupní aplikace, které generují významnou část tržeb. E‑shopy i tržiště se navíc snaží připoutat zákazníky pomocí předplatného, v jehož rámci lze získat různé slevy nebo doručení zdarma. Allegro nabízí předplatné pod názvem Smart! a v Česku a na Slovensku má nyní zhruba 900 tisíc předplatitelů.

Panarese vysvětluje, v čem se chce odlišit od Temu: „Na Temu se lidé chodí dívat po velmi levných produktech. Pokud však něco skutečně potřebují, na Temu si to nekoupí.“ Allegro podle Panarese představuje jen další prodejní kanál. „Online tržiště a tradiční e‑shopy mohou a budou koexistovat,“ říká.

Tuzemské e‑shopy jdou také stále častěji za hranice, a to nejen ty největší. Většina e‑shopů začínala s expanzí směrem na Slovensko, později přidalo další trhy v regionu. A nakonec přidalo náročné trhy v západní Evropě. Není to ale pravidlo.

Například Notino se s parfémy dostalo takřka do celé Evropy. Za hranicemi uspěl také prodejce nábytku Bonami, módní e‑shop Glami, Alza, ale také výrobce módy z ovčí vlny Ovečkárna či rozvoz potravin Rohlík.

Na rozšiřování myslí i řada dalších hráčů. „Český trh není velký, proto hodně e‑shopů dnes řeší expanzi do dalších zemí. My v příštím roce míříme k překonání jedné miliardy tržeb a pokračujeme v expanzi na další evropské trhy,“ říká ředitel společnosti 4camping Ondřej Žák.

Související