Vykreslovat v dnešní době černé scénáře budoucnosti českého automobilového průmyslu se na první pohled může zdát postavené na hlavu. Tuzemští výrobci letos v prvním pololetí překonali historický rekord: z linek sjelo přes 774 tisíc nových vozů. Větší produkci za první pololetí roku ještě automobilky nezažily.

Pod blyštivým povrchem aktuálních statistik klíčového segmentu českého průmyslu se ale nabízí podstatně méně příjemný pohled. Mnoho dodavatelů pro koncové výrobce se potýká se ztrátou konkurenceschopnosti, která je důsledkem evropského tažení za záchranu klimatu. Kvůli prudce rostoucím nákladům jsou v ohrožení jejich kontrakty na příštích několik let. A především, drtivá většina aut vyrobených v Česku – konkrétně 92 procent – stále jezdí na benzin nebo naftu. Už za deset let ale kompletní produkce, tedy alespoň ta určená pro evropský trh, bude muset být poháněna baterií.

Český autoland tak čeká desetileté období, během nějž se bude muset přeorientovat na nové podmínky. I v případě, že tuto transformaci zvládne, se promění k nepoznání. Co by znamenalo pro Českou republiku, kdyby se adaptace nepovedla, je možné vidět v americkém Detroitu, kde se scénář o prudkém vzestupu a následném pádu automobilového průmyslu odehrál s plnou silou. Proměnil vzkvétající průmyslové město v ghetto, odkud lidé utíkali.

Pro lepší představu může posloužit sice starší, ale přesto zajímavý výpočet poradenské společnosti Deloitte. Ta před čtyřmi lety modelovala scénář úplného zániku automobilového průmyslu v Česku. HDP by se v takovémto případě propadl o čtvrtinu a o práci by v konečném důsledku přišlo na 1,4 milionu lidí.

Bohatství na kolech

Ještě před analýzou problémů a výzev pro tuzemský autoland není od věci si připomenout, co pro české hospodářství automobilový průmysl znamená. Nejlépe k tomu poslouží několik čísel. Sektor automotive například zajišťuje téměř desetinu českého hrubého domácího produktu. Na vývozu do zahraničí se podílí skoro čtvrtinou. Automobilky a jejich dodavatelé tvoří přes třetinu tuzemského průmyslu.

Varovným mementem krachu automotive je Detroit. Kdyby se v Česku odehrál stejný „scénář zmaru“, HDP by spadl o čtvrtinu a o práci by přišlo 1,4 milionu lidí.

Přímo v automobilovém průmyslu pracuje přes 140 tisíc lidí. Pokud přičteme také navazující obory na automotive závislé, dostaneme se k číslu půl milionu. To je přibližně desetina všech zaměstnanců. Ve většině firem jde přitom o nadstandardně dobrou obživu. Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu lidé v podnicích sdružených v této organizaci vydělají v průměru téměř 55 tisíc korun měsíčně, tedy asi o 10 tisíc víc, než činí průměrná mzda.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.