Školy už několik let mají prostředky pro výuku finanční gramotnosti. Podle ekonoma Michala Skořepy ovšem reálný přínos pro děti často troskotá na lidech. „Řekl bych, že to bude jako jinde, tedy otázka generační obměny, kdy mladí učitelé budou více otevření novinkám a dětem tyto informace o ekonomice a financích snáze předají,“ říká Skořepa.

Jste autorem čtyř knih, které popisují ekonomické a finanční zákonitosti. Z toho dvě jsou pro děti. Co jste si z reakcí na tyto knihy odnesl za zjištění?

Dvě z nich jsou určené pro školy, některé jsou pro využití v rodinách. Co se rodin týče, žádnou zpětnou vazbu moc nemáme, protože rodič nesedne a nenapíše e‑mail, vaše knížka je úžasná nebo naopak je mizerná. Ze škol ale reakci máme. A tou je, že až na pár světlých výjimek je český učitelský sbor na toto téma hodně nepřipravený. Věkový průměr učitelů na školách je poměrně vysoký a ti lidé studovali v době, kdy ekonomika byla úplně jiná – neexistovaly například kryptoměny či možnosti investování přes mobil. Jinými slovy nemají znalosti, aby je mohli předat dětem.

Jak se k výuce finanční gramotnosti staví školy?

Určitě je tu větší zájem. Druhý poznatek je, že je to velmi různorodé, kdy se to odvíjí od osvícenosti jednotlivých učitelů a ředitelů, kteří si uvědomují, že je důležité, aby děti uměly zacházet s penězi. Pak jsou tu ale školy, které téma stále odbývají a pořád za nejdůležitější považují velké předměty, jako je matika, čeština či dějepis, a tomuto tématu se věnují jen okrajově. Sice se to pomalu mění, ale stále je to těžký tanker, který se otáčí jen pomalu. Před 15 lety mělo ministerstvo financí velkou snahu to zlepšit. Tlak přicházel zvenčí od OECD. Navíc tehdy přišla finanční krize, která to téma zpopularizovala. Nakonec to ale ztroskotalo zase na lidech. Řekl bych, že to bude jako jinde, tedy otázka generační obměny, kdy mladí učitelé budou více otevření novinkám a dětem tyto informace o ekonomice a financích snáze předají. Osobně si myslím, že finanční gramotnost je důležitější než vědět, kdy byly punské války. Bohužel na některých školách jsou tyto informace považované za základ, který nelze škrtat.

Ministerstvo školství by mělo vydat vzorový vzdělávací program, tedy fakticky ukázat realizaci výuky finanční gramotnosti.

Je tedy finanční gramotnost nějak zahrnuta ve školních osnovách?

Před deseti lety se to dostalo do takzvaných rámcových vzdělávacích programů, což jsou lidově řečeno osnovy. Skutečně ale jde jen o rámcové pokyny. Někde se tedy základy financí učí v rámci matematiky, jinde občanské výchovy, ale je to na jednotlivých školách a učitelích. Tím, že panuje velká volnost škol ve výuce této problematiky, tak je to jen na nich. Co by podle mého mělo ministerstvo školství udělat a neudělalo, je vydání vzorového vzdělávacího programu, což je fakticky ukázka konkrétní realizace takové výuky na škole. Mnohé školy totiž takovou volnost ve výuce ani nechtějí a byly by radši, pokud by rovnou dostaly konkrétní a detailní pokyny.

Mají se už i malé předškolní děti učit finančním zákonitostem? Jakým případně?

Jednoznačně. Začít by se mělo, jakmile dítě začne umět počítat, aspoň do tří, do pěti, a aspoň trošičku začíná chápat smysl peněz, že to je něco, za co se dá vyměnit něco jiného, za něco dobrého. V tu chvíli je vhodné začít dítěti dávat drobné kapesné a říct mu: To je tvůj příjem, a když ty peníze hned neutratíš a budeš chvilku čekat, tak si můžeš koupit něco většího, co chceš. Dokonce si umím představit, že si děti i mohou půjčovat mezi sebou nebo od rodičů, samozřejmě všechno zase v maličkých sumách. Například 50 korun, ale aby pochopily princip půjčky, že to je nějaký závazek. Děti vyrůstají ve světě s tím, že jsou ve vleku ostatních. Tohle bude ale jejich vlastní píseček. Svět, kde budou svými pány.

Související

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.