Promýšlet výrobní procesy, logistiku, recyklaci materiálů a společenskou odpovědnost musí každá velká firma. Pro společnost PPG, která je globálním výrobcem nátěrových hmot a barev, to není otázka legislativních požadavků, ale reakce na měnící se situaci na trhu. „Dovedli nás k tomu zákazníci, kteří si stále více uvědomují dopady na klima spojené s jejich nákupy,“ říká v rozhovoru obchodní ředitel PPG pro Česko, divize Architectural Coatings, Jan Šipan, který pozoruje, že toto téma je v posledních letech stále důležitější pro zákazníky i zaměstnance.
Jaké trendy aktuálně pozorujete na trhu nátěrových materiálů?
Zákazníky naší sítě Dům barev tvoří asi z padesáti procent profesionální firmy, druhá polovina je maloobchod. Firmy dost reagují na trendy ve stavebnictví a na požadavky developerů. Roste poptávka po omyvatelných barvách, které jsou kvalitní a vydrží déle. Oblíbené jsou také antibakteriální barvy. Ty se dřív prodávaly jen do nemocnic pro výmalbu operačních sálů, ale dnes už se používají na celé chodby a čekárny. A zajímavý vliv mají na náš obor stále rozšířenější LED svítidla. Oproti klasickým žárovkám totiž nasvítí stěnu lépe a prozradí různé stavební nedokonalosti. Díky tomu se zvyšuje zájem o matné nátěry, které dokážou tyto chyby lépe skrýt. Všeobecně je ale největším trendem zájem o udržitelnost a klima.
Přichází poptávka po udržitelných produktech a principech přímo od vašich zákazníků?
Určitě ano. Jako země jsme sice pořád dost konzervativní, ale zvlášť u mladších zákazníků v posledních letech vidíme, že tohle téma je pro ně zásadní. Poptávají například vodou ředitelné barvy a ptají se na jejich původ. To jsou věci, které ještě před pár lety tolik lidí nezajímaly. U velkoodběratelů pak hraje roli jejich zapojení do širšího řetězce. Sami musí plnit udržitelné normy nebo vlastní kritéria a samozřejmě hledají dodavatele a produkty kompatibilní s jejich filozofií.
Jakou roli v tom hraje zpřísňování legislativy?
Myslím si, že motorem této změny nejsou přísnější pravidla, ale jiný způsob uvažování. A to nejen ohledně udržitelnosti, ale také pokud jde o zdravé prostředí ve firmě a její dobré fungování. Když dnes mladí lidé nastupují do práce, ptají se nejen na to, co budou dělat a za kolik, ale také jaká ta firma je, jaká je v ní atmosféra.
Je pro ně atmosféra firmy důležitější, než z čeho vyrábíte barvy a komu je prodáváte?
To spolu souvisí. Když se prezentujete jako firma, která má určitou udržitelnou filozofii, tak z toho nejde vybrat jen jeden prvek. Všechno musí fungovat dohromady. Moje generace se na to dívala ještě jinak, kladli jsme větší důraz na ekonomické a technické fungování firmy. Dnes je ale nutné zamýšlet se hlavně nad tím, jak naše činnost ovlivňuje prostředí kolem nás.
Jaké rozdíly pozorujete v přístupu k ESG v českém prostředí v porovnání s evropskými a světovými standardy?
Jsme sice součástí Evropské unie, ale rozdíly v předpisech v jednotlivých zemích jsou stále ohromné. Když máme nějaký výrobek certifikovaný v jedné zemi, neznamená to, že ho budeme moci vyvážet i do jiné. Například ve Skandinávii jsou dnes udržitelná řešení daleko běžnější než ve východní Evropě. Je to ale jen otázka času. Pracujeme v chemickém sektoru, kde je to obtížnější, ale naše globální prodeje za loňský rok tvořily ze 44 procent produkty s atributy udržitelnosti. A náš závazek do roku 2030 je dostat se na 50 procent. Směr tohoto vývoje je nevyhnutelný.
Co by pomohlo tento poměr dál zvyšovat?
Velký vliv na to má edukace zákazníků. U nás je například stále velká poptávka po syntetických barvách, zatímco v západní Evropě už je nižší. Myslím si, že je v tom zkrátka setrvačnost. Určitá generace lidí byla zvyklá na to, že na dřevo se používala syntetická lazura. A mnoho lidí jednoduše neví, že udržitelné řešení je stejně kvalitní. Z pohledu regulace je pak hodně důležité, aby změny přicházely postupně a aby byly předvídatelné.
Jak hodnotíte proces vytváření ESG strategie z ekonomického hlediska?
Dlouhodobá udržitelnost se rozhodně vyplácí. Je to nejen ekonomická výhoda, ale i nutnost, neboť planeta není nafukovací. I když menší firma ještě nemá povinnost vytvářet ESG report, přijde za ní obchodní partner, který to vyžaduje. A pokud mu neposkytne přesná data o své uhlíkové stopě, může ji to vyřadit ze soutěže.
Text vznikl ve spolupráci s firmou PPG.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



Anežka Hesová



