Ačkoliv to na první pohled nevypadá, Seat Ateca oslavil už devět let od premiéry. Kompaktní SUV se vyrábí v Kvasinách a kromě designově spíše lehčích modernizací dostalo v roce 2018 také ostrou verzi Cupra. Právě s ní odstartovala i samostatná kapitola stejnojmenné značky, která dnes prodejně táhne celý Seat.
Přestože je Cupra Ateca už pomalu inventářem českého trhu a prodejně žije ve stínu modelu Formentor, pořád má zájemcům co nabídnout. A to přitom nemusí jít ani o třistakoňovou verzi VZ, ale o něco slabší variantu s dvoulitrovým benzinovým turbomotorem naladěným na 140 kW, tedy 190 koní.
Spojený je vždy se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a pohonem všech kol. Uvedená kombinace je patrně nejlepším kompromisem mezi rodinnými aktivitami a ostřejším ježděním. Ateca totiž zvládne obojí, jakkoliv k ní stále musíte přistupovat jako k SUV. Pokud chcete ultimátní okreskovou hračku od Cupry, budete muset zamířit k Leonu.
Ateca se nicméně dokáže do zatáček vrhat se sympatickou vervou, čemuž pomáhá pohon všech kol, a veškerá síla pod kapotou zajišťuje příjemnou výkonovou rezervu, aniž by vás zruinovala spotřebou paliva. Opět se nabízí použít spojení kompromis, v nabídce Cupry Ateca představuje testovaný dvoulitr prostřední motorizaci.
Jízdě pomáhají příplatkové adaptivní tlumiče, nabízené za 10 900 korun, díky nimž nejsou ani typické české nerovnosti zdrojem přílišného komfortního utrpení. Ač je auto sportovněji naladěné a jezdí na 19palcových kolech, duši z vás podvozek Cupry rozhodně nevytřese a ještě přináší velkou dávku jistoty.
Příjemné je řízení, sladění benzinového motoru s dvouspojkovým automatem bychom označili za velice solidní. Zvláště ve sportovním režimu je váhání převodovky, pro dvouspojky typické, citelně menší. A při klidnější jízdě si nějaké prodlevy ani nevšimnete.
Jak už jsme uvedli, autu dynamická jízda docela chutná, méně už ale bude vaší peněžence. Spotřeba se totiž vyšplhala k deseti litrům, na druhou stranu klidná jízda na okreskách a ve městě dokáže spotřebu srazit k sedmi litrům. V týdenním průměru jsme se dostali nakonec na 9,3 l / 100 km, což je o 1,3 l / 100 km více, než kolik udává Cupra.
Navzdory relativnímu stáří je Ateca pořád až překvapivě atraktivní auto. Hodně pomáhá výrazné logo v měděném odstínu vpředu i vzadu, které nadále působí exoticky a dodává autu lehký punc nepoznaného. Své dělá i design 19palcových kol opět doplněný o detaily v měděné barvě a tmavě zelené lakování za 25 900 korun. Nicméně i základní tvary, které třeba u verze od Seatu nejsou vyšperkované sportovními doplňky, prokázaly velkou časovou odolnost.
Vyloženě nadšení budou tradicionalisté po usednutí do interiéru. Zatímco všechny ostatní Cupry mají jen velkou obrazovku a dotykovou lištu, Ateca si ještě drží samostatný panel dvouzónové automatické klimatizace známý ze starších seatů. Fyzická tlačítka působí dnes už skoro jako zjevení.
Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive
Displej samozřejmě chybět nemůže, Cupra Ateca má úhlopříčku 9,2 palce a multimediální systém je vybavený navigací. Zároveň má i bezdrátové připojení Android Auto a Apple CarPlay.
Tradičně si ve vozech koncernu VW zaslouží pochvalu digitální přístrojový štít, který má úhlopříčku 10,25 palce. Nabízí hned několik režimů zobrazení včetně dvou klasických budíků a konfigurovatelného palubního počítače uprostřed. Ten umí třeba měřit čas na jedno kolo na okruhu. Celé řešení je dokonale přehledné a i člověk, který nikdy koncernovým autem nejel, se v ovládání rychle zorientuje. Jako bonus nechybí možnost promítání navigace před řidiče.
Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive
Motor: přeplňovaný benzinový čtyřválec, pohon všech kol
Převodovka: sedmistupňová, dvouspojková samočinná
Výkon: 140 kW / 190 k
Točivý moment: 320 Nm
Zrychlení: 7,2 s
Maximální rychlost: 212 km/h
Spotřeba: 8,0 l / 100 km
Cena od: 954 900 Kč
Chválu si zaslouží také volant, který má prakticky ideální tloušťku věnce, navíc potaženého kůží, a také klasická tlačítka pro ovládání jednotlivých funkcí. Standardně dodávaná sportovní sedadla drží výborně tělo v zatáčkách, ale větší řidiči by mohli mít trochu problém hlavně se šířkou sedáku danou tvrdým bočním vedením.
Vzadu je slušná porce místa jak před koleny, daných 2630mm rozvorem náprav, tak nad hlavou. A protože Ateca vychází ze Škody Karoq, dostanete k tomu také prostorný zavazadlový prostor se základním objemem 485 litrů. Zadní opěradla jsou samozřejmě sklopná.
Zásadní otázka tkví v tom, co to všechno stojí. Základní Cupra Ateca s 1.5 TSI přijde na 854 900 korun, testovaný dvoulitr je podle ceníku bez příplatků o rovných sto tisíc dražší. Ve výbavě přitom má i diodová přední světla, couvací kameru, přední a zadní parkovací senzory či bezklíčové odemykání a startování. Auto na fotkách pak vzhledem k příplatkům překročilo milionovou hranici.