Naše mysl nám většinou obětavě slouží, občas si však své uvažování trochu zjednodušuje. Jednou z cest, jak k tomu dochází, je sklon hledat paralely tam, kde nejsou. V ekonomickém uvažování jde často o paralelu mezi ekonomikou a firmou. Příkladem je nepochopení principu komparativních výhod, pocházející od anglického ekonoma Davida Ricarda. Pojmem se často ohánějí politici i podnikatelé. Nesprávné chápání tohoto pojmu, opírající se o mylnou paralelu mezi ekonomikou a firmou, však vede k tomu, že jejich doporučení nejsou jen chybná, ale i škodlivá.
Zdrojem nepochopení je představa, že „konkurenceschopnost“ země v mezinárodním obchodě se opírá o totéž, co konkurenceschopnost firmy. Mezinárodní obchod mezi zeměmi však není založen na konkurenceschopnosti, ale na obchodních výhodách, k nimž patří (vedle absolutních výhod) i výhody komparativní.
Absolutní výhody v mezinárodních vztazích jsou svou podstatou jednoduché a odpovídají běžnému chápání konkurenceschopnosti. Komparativní výhody však představují pojem zcela odlišný. Vycházejí z toho, že národní ekonomiky (na rozdíl od firem) spolu na mezinárodních trzích nesoutěží: řídí se podmínkami vzájemné výhodnosti. Pokud by jejich vztahy výhodné nebyly, k obchodu by nedošlo.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Urban
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



