Naše mysl nám většinou obětavě slouží, občas si však své uvažování trochu zjednodušuje. Jednou z cest, jak k tomu dochází, je sklon hledat paralely tam, kde nejsou. V ekonomickém uvažování jde často o paralelu mezi ekonomikou a firmou. Příkladem je nepochopení principu komparativních výhod, pocházející od anglického ekonoma Davida Ricarda. Pojmem se často ohánějí politici i podnikatelé. Nesprávné chápání tohoto pojmu, opírající se o mylnou paralelu mezi ekonomikou a firmou, však vede k tomu, že jejich doporučení nejsou jen chybná, ale i škodlivá.

Zdrojem nepochopení je představa, že „konkurenceschopnost“ země v mezinárodním obchodě se opírá o totéž, co konkurenceschopnost firmy. Mezinárodní obchod mezi zeměmi však není založen na konkurenceschopnosti, ale na obchodních výhodách, k nimž patří (vedle absolutních výhod) i výhody komparativní.

Absolutní výhody v mezinárodních vztazích jsou svou podstatou jednoduché a odpovídají běžnému chápání konkurenceschopnosti. Komparativní výhody však představují pojem zcela odlišný. Vycházejí z toho, že národní ekonomiky (na rozdíl od firem) spolu na mezinárodních trzích nesoutěží: řídí se podmínkami vzájemné výhodnosti. Pokud by jejich vztahy výhodné nebyly, k obchodu by nedošlo.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67319400-uskali-intuitivniho-uvazovani