Když řeknete, že jste něco viděli na vlastní oči, dáváte tím sdělované informaci punc věrohodnosti. Netřeba o tom pochybovat, byli jste očitým svědkem. Tenhle slovní obrat ale do budoucna pravděpodobně ztratí význam. Realistický, nicméně falešný obsah dnes můžete na internetu vytvářet v podstatě pár kliknutími počítačovou myší. Nejde jen o realistická zobrazení, ale třeba i o zvuk. Podvodníkům dnes stačí několik vteřin zvukového záznamu, aby zcela věrohodně dokázali napodobit hlas určité osoby. I z českého internetového prostředí už ostatně známe relativně realistická (a přesto falešná) videa známých osobností propagujících pochybné produkty.

Chtělo by se říct, že nejde o nic nového. Nové technologie, od dob knihtisku až po internet, vždy usnadňovaly šíření nepravd. Potíž technologií moderních tkví ale v tom, že jsou v tomto ohledu čím dál dokonalejší. Odhalit lži tak bude stále těžší a vzhledem k množství obsahu, který se na nás každodenně ze sítí valí, v podstatě nemožné. Jak říká v rozhovoru pro Ekonom Ondřej Vlček, prezident antivirové společnosti Gen Digital (dříve Avast), jedním z řešení téhle zapeklité situace je označování věrohodných zdrojů. Lidé nebudou muset pátrat po věrohodnosti samotné informace, stačí jim vědět, že se k ní dostali na věrohodném místě.

Související

To mi dává naději, že poctivá novinařina bude mít na světě i nadále místo. Jen se tedy rovněž musí najít dostatek lidí, kteří za ověřené informace budou chtít také platit.

Přeji pěkné čtení.

Související