Pár měsíců poté, co se námořní doprava oklepala z ochromení způsobeného pandemií covidu, nastal nový problém. Kvůli útokům na lodě u jemenských břehů v Rudém moři většina nákladních plavidel obeplouvá celou Afriku, místo aby si cestu mezi Asií a Evropou zkrátila Suezským průplavem. Ceny za námořní přepravu nákladu proto prudce vzrostly, stejně jako pojištění lodí.
Globální ukazatel průměrných sazeb Freightos Baltic Index vyrostl na přelomu prosince a ledna na dvojnásobek, což je nejrychlejší tempo od začátku fungování indexu. Ten dál roste a nyní se pohybuje na hodnotě přes 2600 dolarů za velký námořní kontejner. Sazby na trasách mezi východní Asií a severní Evropou od konce prosince vystřelily dokonce téměř na trojnásobek. Pomocí námořní přepravy se přitom převáží většina světového zboží.
Místo Suezu kolem Afriky
Krize v Rudém moři začala loni v říjnu po vystupňování konfliktu mezi Izraelem a palestinskou organizací Hamás. V reakci na sérii jejích teroristických útoků začala izraelská armáda útočit na Pásmo Gazy, kde Hamás sídlí. Húsíové, povstalecká vojenská a politická organizace, která ovládá jihozápadní část Jemenu včetně hlavního města Saná a pobřeží Rudého moře a řada států ji považuje za teroristickou skupinu, od té doby v oblasti zaútočili na desítky nákladních lodí. Tvrdí, že podporují Hamás a jejich cílem jsou jen plavidla směřující do Izraele nebo odtud. Podle agentury AP ale útočí s pomocí dronů, raket a člunů s ozbrojenci i na jiná.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Radek Novotný
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



