Pár měsíců poté, co se námořní doprava oklepala z ochromení způsobeného pandemií covidu, nastal nový problém. Kvůli útokům na lodě u jemenských břehů v Rudém moři většina nákladních plavidel obeplouvá celou Afriku, místo aby si cestu mezi Asií a Evropou zkrátila Suezským průplavem. Ceny za námořní přepravu nákladu proto prudce vzrostly, stejně jako pojištění lodí.
Globální ukazatel průměrných sazeb Freightos Baltic Index vyrostl na přelomu prosince a ledna na dvojnásobek, což je nejrychlejší tempo od začátku fungování indexu. Ten dál roste a nyní se pohybuje na hodnotě přes 2600 dolarů za velký námořní kontejner. Sazby na trasách mezi východní Asií a severní Evropou od konce prosince vystřelily dokonce téměř na trojnásobek. Pomocí námořní přepravy se přitom převáží většina světového zboží.
Místo Suezu kolem Afriky
Krize v Rudém moři začala loni v říjnu po vystupňování konfliktu mezi Izraelem a palestinskou organizací Hamás. V reakci na sérii jejích teroristických útoků začala izraelská armáda útočit na Pásmo Gazy, kde Hamás sídlí. Húsíové, povstalecká vojenská a politická organizace, která ovládá jihozápadní část Jemenu včetně hlavního města Saná a pobřeží Rudého moře a řada států ji považuje za teroristickou skupinu, od té doby v oblasti zaútočili na desítky nákladních lodí. Tvrdí, že podporují Hamás a jejich cílem jsou jen plavidla směřující do Izraele nebo odtud. Podle agentury AP ale útočí s pomocí dronů, raket a člunů s ozbrojenci i na jiná.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později