Může to znít zvláštně, protože sami se v Agnostixu právě vývojem konverzační AI zabýváme. Možná to ale je i ten důvod, proč podle mě AI nemůže motivační dopisy pohřbít. Vím totiž, jak ChatGPT a jiné velké jazykové modely fungují, v čem jsou skvělé a kde mají limity.

Je pravda, že konverzační AI hodně pokročila. Pokud s ní budete při přípravě motivačního dopisu pracovat správně a dáte si záležet, není šance její využití poznat. Ale záleží na tom vůbec?

Na dřeň

Už dříve přece kolovalo po internetu mnoho rad a doporučení, jak napsat motivační dopis plný obvyklých frází. S AI je sice vytvoření generického motivačního dopisu jednodušší, ale tato cesta je i tak pořád prostě špatně.

Vhodnější je využít jazykový model k tomu, aby obsah motivačního dopisu měl tu správnou formu, odladěnou stylistiku, gramatiku a podobně. Tady může AI opravdu hodně pomoct. Ale vadí to?

Tím nejpodstatnějším na dobrém motivačním dopise by měly být přece vlastní myšlenky a osobní informace o adeptovi. Jen tak je pro recruitera cenný, ať už v tom má AI prsty nebo ne.

Motivačním dopisem se dá nejen odlišit a dát najevo zájem, ale může být i užitečný. Lze v něm například vysvětlit souvislosti, které nejsou ze CV patrné a já bych se na ně musel doptávat. A pomůže i „prodat“ adepta hiring manažerovi nebo vedení firmy.

Navíc, nalijme si čistého vína, samotný životopis snese leccos. Má dnes někdo čas si všechny informace v něm ověřovat? Motivační dopis proto beru i jako pojištění, že se s adeptem nespálíme. Já osobně dokonce nejdřív čtu motivační dopis, a až pak se koukám na CV nebo LinkedIn.

Rezignace na lidskost

Bez motivačních dopisů můžeme rovnou vybírat lidi podle tabulek. Ale pracovat s lidmi jen na základě dat je nesmysl. Pokud recruiterovi záleží na týmu a firmě, pak nemůže na motivační dopisy jen kvůli AI rezignovat.

A má to ještě jeden rozměr. Třeba tak najdete skvělého adepta, který navíc umí pracovat s AI. A to se vám bude zatraceně hodit.

Související