Umělá inteligence už zvládne sepsat odbornou práci, vytvořit počítačový program nebo realistickou fotku, případně složit advokátní zkoušky lépe než 90 procent uchazečů. Mnohdy zastane práci kvalifikovaného vysokoškoláka. Na druhé straně si ale strojové systémy zatím neporadí se zdánlivě snadnými úkoly, jako je vaření, vyndání nádobí z myčky nebo třeba uklízení hraček. Změnit to chce tým Josefa Šivice z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT. Bude učit stroje vnímat okolní svět, porozumět mu a pracovat v něm. Učení strojů má probíhat podobně jako u malých dětí, tedy pozorováním a následnou nápodobou. „Klíčovým krokem bude umožnit strojům sdílet zkušenosti mezi sebou,“ podotýká Šivic. Na projekt letos získal grant od Evropské výzkumné rady (ERC) ve výši více než 60 milionů korun. S výzkumem začne v lednu.

Brzda pro roboty v továrnách

Některé náročně vypadající úkoly jako hrát dámu či napsat slohové cvičení mohou být ve skutečnosti pro počítačové systémy jednoduché. „Jsou prostě lehce zvládnutelné automatizovanými technikami,“ podotýká Šivic, který před pár dny za svou práci obdržel cenu AI Awards. Jiné na první pohled triviální úlohy, jež propojují vnímání, uvažování a pohyb v prostoru, jsou pro stroje naopak velmi obtížné. Jde třeba o zmiňované vyklizení myčky nebo řízení auta v různých prostředích.

Popsaným nesouladem se už v 80. letech minulého století ve Spojených státech zabýval Hans Peter Moravec, rakousko‑kanadský expert na umělou inteligenci a robotiku. Tvrdil například, že je poměrně snadné přimět počítače, aby na úrovni dospělého člověka zvládly inteligenční testy či hraní dámy, ale pokud jde o vnímání a mobilitu, je obtížné nebo nemožné jim dát dovednosti ročního dítěte. Mluví se tak o Moravcově paradoxu. „Umělá inteligence se od té doby sice výrazně posunula, ale vnímání okolního světa a interakce s ním na úrovni lidských schopností stále nezvládá,“ říká Šivic.

Související

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.