V listopadu to bude rok, kdy nastala revoluce v oblasti využití umělé inteligence. Nejprve se veřejnost mohla seznámit s možností vytvářet obrázky pomocí nástrojů, jako je Dall E a či Midjourney, za pár týdnů pak společnost OpenAI uvolnila pro veřejné využití svůj ChatGPT. Ne že by tu umělá inteligence nebyla dřív k dispozici, firmy ji například využívaly v podobě zákaznických chatbotů. Nástup ChatGPT však umožnil, že si ji mohl vyzkoušet každý s připojením k internetu. To způsobilo ještě rychlejší nasazení ve firmách. „Poslední průzkumy hovoří o tom, že nějaký nástroj umělé inteligence využívá přibližně 40 procent firem, dalších 35 procent se k tomu v blízké době chystá,“ říká Lukáš Benzl, ředitel České asociace umělé inteligence.

Umělá inteligence pro každého

Nástup umělé inteligence do praxe je jednou z největších společenských změn za posledních několik desetiletí. „Strojové učení a umělá inteligence jsou revolucí, která zasahuje do celého světa. Jsme stále na začátku a efekt bude významně dalekosáhlejší – podle mého názoru srovnatelný s dostupností PC pro běžné uživatele,“ říká Jan Kaltoun, technologický ředitel společnosti tuzemské vývojářské společnosti STRV.

Například ze studie společnosti PwC vyplývá, že umělá inteligence by měla zvýšit světový HDP do roku 2030 o 14 procent, v některých zemích, jako třeba v Číně, pak až o 26 procent.

„S nadsázkou lze říct, že není odvětví, kde by umělá inteligence nebyla. Mnoho firem je ale v jejím využití stále ještě v začátcích a zaměstnanci ji používají spíše jen k ulehčení svých každodenních úkolů, jako je například psaní textů,“ vysvětluje Michal Pěchouček, technický ředitel společnosti Gen (dříve Avast). Podle jeho slov ale umělá inteligence přispívá k efektivitě a konkurenceschopnosti práce, a kdo chce do budoucna přežít, tak se jejímu nasazení nevyhne. „Je namístě se bát, že když firmy nebudou ochotny nasazovat AI, tak nejenže nebudou schopny realizovat profit ze zefektivňování procesů, ale hlavně budou možná vytlačeny z trhu firmami, které AI nasadí,“ říká Pěchouček.

Související

Ne všechny firmy jsou ale na nasazení umělé inteligence připraveny, popřípadě ji vůbec neplánují využít. „Vzhledem k tomu, že téměř každý den v práci řešíme otázky spojené s AI, mám pocit, že je všudypřítomná. Je proto překvapivé, že existuje 40 procent respondentů, kteří o ChatGPT nikdy neslyšeli,“ říká Daniel Sturm, marketingový ředitel softwarové společnosti Seyfor, jehož firma si teď v září nechala zpracovat průzkum ohledně ChatGPT na vzorku několika set účastníků z oblasti IT, marketingu či obchodu.

15,7 bilionu USD
je potenciální příspěvek světové ekonomice do roku 2023 z AI.

14 procent
tolik může AI přispět k růstu globálního HDP do roku 2030.

Zdroj: PwC’s Global Artificial Intelligence Study: Exploiting the AI Revolution

Podle expertů není AI další bublina, která brzy splaskne, ale budoucnost. Nejedna velká tuzemská společnost se tak do zapojení AI do firemního procesu už pustila. Nové nástroje dnes nasazují banky, pojišťovny, operátoři či advokátní kanceláře. „Zatím velké jazykové modely typu ChatGPT využíváme pouze v pilotním nasazení a ověřujeme jejich potenciál v rámci pojišťovny,“ říká Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny. Jako zatím nejslibnější oblast využití se pojišťovně jeví vytvoření souhrnů z klientských komentářů.

Česká spořitelna už roky využívá různých nástrojů umělé inteligence včetně zjištění podvodných plateb či chatbotů. Samotný ChatGPT pak nabídla svým zaměstnancům volně k využití letos na jaře.

Dobrý sluha, zlý pán

Využití umělé inteligence našla i poradenská společnost PwC. „Nyní se nacházíme v etapě, kterou charakterizuje používání profesionálních nástrojů, jež vznikly pro nás na míru. Bezpečně řeší problematiku sdílení dat a jsou vytrénované pro naše konkrétní potřeby,“ říká Martin Diviš, vedoucí partner daňových a právních služeb v PwC Česká republika. Takovým příkladem je nástroj Harvey určený právníkům a daňařům, který začalo PwC globálně využívat od letošního července. Podobným projektem je ChatPwC, což je nástroj vyvinutý společně s OpenAI, který je určen přímo pro společnost PwC a jedná se o firemní verzi ChatGPT. Harvey na rozdíl od základního ChatGPT rozumí právní terminologii, je naučený na smlouvách a zákonech. „Nejlepší zkušenost mám s navrhováním osnovy smlouvy, jejíž jednotlivé body následně měním. Užitečnou funkcí také je, že Harvey umí pracovat s dokumentem, který do něj nahrajete,“ doplňuje Petr Kincl, řídící partner advokátní kanceláře PwC Legal.

Podíl společností využívající AI technologie

Podle Karin Pomaizlové, partnerky a advokátky kanceláře Taylor Wessing ČR, byl počet právních firem, které před rokem měly kladné očekávání od AI nástrojů, minimální. „Dnes se ovšem situace mění a vznikají první projekty s reálným nasazením jazykových modelů,“ potvrzuje Pomaizlová. Můžete si třeba popovídat s chatbotem, který si „nastudoval“ občanský zákoník. „Ale není to ono. Dnes jsou možnosti využití AI nástrojů pro právníky ještě stále velmi limitované, protože vše stojí a padá na kvalitním a rozsáhlém datasetu a zpětné vazbě,“ doplňuje advokátka.

Jak se ukazuje, umělá inteligence je velmi dobrý pomocník, ale stoprocentně se na ni zatím spoléhat nelze. „Já AI vidím spíše jako velmi efektivního asistenta. Může plnit repetitivní nudné úlohy, ale zároveň musím vědět, jaký výsledek očekávám. AI totiž často přijde s odpovědí, která vypadá jako pravda, ale pravdou není. Proto je nutná kontrola a zároveň přesné vědomí toho, jaký potřebuji výsledek. Celé rozhodnutí jednoduše na umělé inteligenci nechat nemohu,“ říká Roman Olejnikov, šéf technologické společnosti Nectain.

Umělá inteligence může plnit roli efektivního asistenta. Ideální je na repetitivní úlohy. Její výstupy však stále vyžadují kontrolu.

Dalším rizikem je zneužívání AI k manipulaci ostatními pro vlastní prospěch. „Dnes to můžeme vidět u velkých firem, které prostřednictvím algoritmů manipulují lidi, aby dělali to, co se dá zpeněžit. Problém je pak hlavně v tom, že o tom dotyční nevědí. Spoustu rozhodnutí za nás dnes dělá umělá inteligence – doporučuje nám obsah na sociálních sítích, streamovacích platformách, produkty na e‑shopech,“ říká Pěchouček. 

Vyhnout se umělé inteligenci bude stále těžší, až už to jednoho dne nebude možné. Jak přesně ale bude vypadat, je dnes těžké odhadnout. Ostatně, kdo by před pěti lety řekl, že AI bude umět psát eseje či generovat nádherné originální kresby. „Vidíme, že se pokrok AI zrychluje natolik, že začíná být velmi těžké odhadnout, kam přesně se posouvá. Čím více práce dokáže umělá inteligence za člověka udělat, tím větší představuje finanční úspory, což zároveň zvyšuje investice do ní, a tedy zrychlování jejích dovedností,“ dodává expert Gen.