Tak nám skončilo mistrovství světa ve fotbale. Španělsko ve finále slavně zvítězilo nad Anglií 1:0. Že jste si toho nevšimli? Není divu, česká média turnaji příliš pozornosti nevěnovala, na hřišti totiž za míčem neběhali muži, ale ženy. Zatímco Češi vrcholný turnaj ženského fotbalu vesměs ignorovali, ve světě tomu bylo naopak.

Semifinálová porážka Austrálie byla například nejsledovanějším televizním pořadem v této zemi – v době největšího zájmu ji sledovalo 11,2 milionu diváků. To je mimochodem dost neuvěřitelné číslo, když si uvědomíte, že ragby, australský fotbal nebo kriket jsou u Australanů mnohem populárnějšími sporty. Turnaj, který se konal právě v Austrálii a také na Novém Zélandu, rovněž překonal rekordy v prodeji vstupenek a návštěvnosti. Celosvětová sledovanost přesáhla dvě miliardy diváků, byla tedy takřka dvojnásobná oproti poslednímu mistrovství, které se před čtyřmi lety konalo ve Francii.

Souběžně s tím se samozřejmě zvyšuje i byznysový význam ženského fotbalu. Podle společnosti Deloitte vzrostly celkové příjmy dvanácti klubů anglické nejvyšší ženské fotbalové ligy WSL v sezoně 2021 až 2022 o 60 procent. Samozřejmě, v porovnání s mužským fotbalem jde v nominálním vyjádření stále o mizivá čísla. Dvacítka nejvýnosnějších ženských týmů na světě měla v letech 2021 až 2022 podle Deloitte průměrný příjem kolem 2,4 milionu eur. V té samé sezoně mužské týmy Manchester City, Real Madrid a Liverpool utržily každý více než 700 milionů eur. Na tohle srovnání můžeme reagovat dvojím způsobem. Buď se zasmějeme tomu, jak je vlastně ženský fotbal z byznysového hlediska stále bezvýznamný, nebo si uvědomíme, jak obrovský potenciál před ním leží.

Přeji pěkné čtení.

Související