Při rozhodování o tom, jak ocenit akcie, profesionální investoři zvažují věci, jako jsou například zisky společnosti, cash flow, manažerský tým, konkurenční prostředí, dynamika odvětví nebo třeba tempo hospodářského růstu. Těmto faktorům se říká fundamenty a všeobecně se uznává, že hrají klíčovou roli ve výkonnosti akcií. Jak ale ukazuje několik výzkumů z posledních dekád, na dění na akciových trzích může mít nezanedbatelný vliv ještě jeden hodně nevyzpytatelný faktor. Počasí.

Slunce přináší příliš optimismu

Vztah mezi slunečným počasím a chováním investorů, kteří se účastnili sekundárních emisí akcií, zkoumala například jedna studie publikovaná letos v časopisu Journal of Corporate Finance. Mezinárodní tým, jehož součástí byli výzkumníci z Centra pro inovativní a udržitelné finance Portsmouthské univerzity, analyzoval údaje z meteo­rologických stanic, aby určil období, kdy má počasí na investory největší vliv.

Z posbíraných dat vyplývá, že investoři podávali o něco vyšší nabídky ve slunečných obdobích. Jak řekl Jia Liu, ředitel Centra pro inovativní a udržitelné finance a profesor účetnictví a financí na University of Portsmouth: „Se slunečným počasím často přichází dobrá nálada – což je za mnoha okolností pozitivní, ale v případě finančního rozhodování tomu tak rozhodně není. Když sluneční svit zesílí, jsou zájemci o koupi až příliš optimističtí a méně se vyhýbají riziku, což může v důsledku vést k vyšším nabídkovým cenám za akcie.“

Liův tým se inspiroval dvě dekády starou studií Tylera Shumwaye a jeho spolupracovníka Davida Hirshleifera. Oba vědci zkoumali vliv slunečního svitu, deště a sněžení na akciové indexy v 26 zemích mezi roky 1982 a 1997. Zatímco déšť a sníh v podstatě žádný vliv na akcie neměly, u slunečního svitu to bylo jinak. Ukázalo se, že má s denními výnosy akcií silnou pozitivní korelaci.

K podobnému závěru došel i další vědecký kolektiv autorů Williama Goetzmanna, Dasola Kima, Aloka Kumara a Qin Wangové. Ti před osmi lety publikovali v odborném časopise Review of Financial Studies studii, v níž analyzovali vztah mezi chováním institucionálních investorů a tím, jaké bylo zrovna počasí. Rovněž tato skupina badatelů dospěla k závěru, že pokud je počasí zamračené, mají investiční manažeři tendenci považovat tržní indexy (v tomto případě Dow Jones Industrial Average) za předražené a naopak, když bylo počasí slunečné, považovali indexy za podhodnocené a byli za akcie ochotni zaplatit více.

Když jsou lidé v obchodě vystaveni vyšším teplotám, jsou ochotni za stejné věci zaplatit podstatně více peněz než v chladném prostředí.

Tuto teorii podpořil i výzkum Mitry Akhtariho z Kalifornské univerzity, který pomocí regresní analýzy porovnával denní výnosy indexu Dow Jones Industrial Average a počasí v centru New Yorku v letech 1948 a 2010. Opět se ukázalo, že slunečné počasí pozitivně korelovalo s tržním výkonem akcií.

Vysvětlení tohoto jevu je zřejmě jednoduché a tkví v naší psychologii. Počasí zkrátka jasně ovlivňuje náladu a nálada zase naše chování. Zatímco slunečné počasí nás naplňuje ohledně budoucího vývoje optimismem, déšť a zamračené nebe v nás budí skepsi. Platí to pro všechny investory, především však pro ty individuální a méně zkušené. Tvrdí to alespoň zmíněný Akhtari, podle něhož má vztah mezi počasím a výnosy akcií tendenci být silnější v dobách, kdy jsou nejvíce aktivní právě tito individuální investoři.

Podobně výrazný vliv počasí a teploty na lidské chování ostatně potvrzuje i řada dalších výzkumů. Podle jedné práce například teplota vzduchu ovlivňuje, kolik toho v obchodě utratíme. Když jsou lidé vystaveni vyšším teplotám, jsou ochotni za stejné věci zaplatit podstatně více peněz než v chladném prostředí.

V prosluněných dnech byli například podle studie publikované roku 2010 v Journal of Retailing and Consumer Services lidé ochotni zaplatit za pomerančový džus o 20 procent vyšší cenu než ve dnech, kdy bylo zataženo. Za členství v posilovně platili o čtvrtinu více a za předplatné novin dokonce o 55 procent víc, než ve dnech, kdy bylo pošmourno.

Větší ochotu utrácet za teplých dnů prokázala i analýza dvou let záznamů z jednoho online srovnávače cen. Čím větší byla denní teplota, tím častěji lidé klikali na odkaz směrující je k nákupu zboží. Další studie zase prokázaly, že nálady ovlivněné počasím mají vliv na výběr automobilu, na ceny uměleckých děl v aukci nebo třeba na tendenci riskovat v loterii.

Podívejte se z okna

Vědci, kteří se vztahem mezi počasím a chováním akcio­vých trhů zabývají, nicméně upozorňují, že výsledky jejich výzkumů by investoři měli brát s rezervou. „Nikomu bych nedoporučoval používat teplotu jako jediný faktor pro pochopení chování akcií; je to stokrát složitější,“ říká například datový analytik z NYC Data Science Academy Bernard Ong.

Z jeho výzkumu pro změnu vyplynulo, že denní maximální teplota má středně vysokou až vysokou pozitivní korelaci s výkonností indexu S&P 500. Jak ale Ong zdůrazňuje, korelace se nerovná příčinné souvislosti – to znamená, že i když se ceny akcií pohybovaly se změnami počasí, neznamená to nutně, že se tak dělo kvůli teplotě.

Přesto je důležité si uvědomit, že účastníci trhu nejednají vždy racionálně – a pohyby cen akcií související s počasím mohou mít do určité míry charakter sebenaplňujícího se proroctví. Zkrátka a dobře, po důkladné analýze všech v úvodu zmíněných fundamentů rozhodně neuškodí, když se investor ještě podívá z okna, jaké je ten den vlastně počasí.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67212810-investice-podle-slunce-aneb-jak-pocasi-ovlivnuje-akciove-trhy