Mapa světového obchodu dostává nové obrysy a hranice. Zdaleka největší globální exportér Čína začíná ztrácet své výsadní postavení. Vývoz ze země se koncem loňského roku propadl o desetinu. Příčiny jsou různé. Vedle slábnoucí globální ekonomiky jsou to také nečinné čínské továrny, zavřené v důsledku politiky takzvané nulové tolerance vůči pandemii covidu. Ale svou roli sehrává také drastický pokles objednávek ze Spojených států. Ten se podle dat Supply Chain Heat Map serveru CNBC snížil v posledních měsících meziročně o 40 procent. Oficiální americké statistiky uvádějí, že se import z Číny loni v listopadu propadl o čtvrtinu.
Podobným tempem se od loňského roku snižují i objemy námořní přepravy mezi Čínou a USA. Lodě se plaví na trasách mezi těmito zeměmi málo vytížené, a proto zde také nejrychleji padají ceny přepravy. Podle ukazatele Freightos Baltic Index se loni dostaly pod úroveň, na jaké byly před nástupem covidu. Přitom během pandemie vystoupaly kvůli obrovskému narušení dodavatelských řetězců až na desetinásobek běžných sazeb.
Velcí rejdaři vzhledem k nízké poptávce po přepravě mezi Čínou a Severní Amerikou na těchto trasách odstavili na konci minulého roku až polovinu lodí. A naopak na linkách mezi Evropou a Spojenými státy, kde ceny za přepravu klesají z rekordních výšek jen minimálně, posilují kapacitu kontejnerových plavidel o desítky procent. Analytici poradenské společnosti Sea‑Intelligence odhadují, že se během ledna a února dostanou až na 130 procent předpandemické úrovně roku 2019.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později