Zatímco celý svět přecházel z tlačítkových telefonů na dotykové, jeden český výrobce mobilů se vydal opačným směrem. Měl k tomu jednoznačný důvod – odezvu od svých zákazníků. Pražské Matapo se specializuje na výrobu telefonů pro nevidomé a slabozraké. Ti mu doporučili, aby opustil dotykové smartphony. A sázka na tuto kartu se vyplácí.

V posledních letech se firma třikrát prosadila do žebříčku nejrychleji rostoucích technologických společností střední a východní Evropy Deloitte Technology Fast 50. Uspěla i v dalších soutěžích, třeba v Exportní ceně DHL UniCredit získala před pár lety druhé místo v kategorii Malá společnost.

Dnes Matapo prodává telefony pod značkou BlindShell už do více než šedesáti zemí světa. Mají výrazně zjednodušené ovládání, tlačítko SOS nebo hlasový popis akcí. Také umí s pomocí nálepek s čipy v bytě najít a rozeznat věci podobných tvarů, například pytlíky s kořením nebo léky.

Od diplomky k byznysu

Nápad vytvořit telefon pro nevidomé a slabozraké měl Petr Svobodník jako student a rozvíjel ho s vedoucím své diplomky Danielem Novákem. S projektem zvítězili před osmi lety i v soutěži Vodafone Nápad roku. Svobodník se ale brzy poté odstěhoval na Nový Zéland a Novák hledal parťáka pro rozjezd firmy. „Řekl mi, že dělá produkt pro nevidomé, kterých je na světě 40 milionů. Došlo mi, že to je ono a že právě tomu se chci věnovat,“ vzpomíná na setkání s ním Jan Šimík, který se do čela firmy a značky postavil před sedmi lety a dnes v ní drží největší, zhruba třetinový podíl.

Nevidomých a slabozrakých je na světě podle Světové zdravotnické organizace přes 280 milionů.

Šimík tehdy opustil svět korporátu a hledal příležitost k rozjezdu vlastního podnikání. Řadu let strávil na různých obchodně‑manažerských pozicích u technologických velikánů jako Apple, Dell nebo Telefónica O2. Okrajově zkoušel i vlastní byznys, například online prodej aut. Prosadit se mu ale podařilo až s novým mobilem.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.