Zatímco celý svět přecházel z tlačítkových telefonů na dotykové, jeden český výrobce mobilů se vydal opačným směrem. Měl k tomu jednoznačný důvod – odezvu od svých zákazníků. Pražské Matapo se specializuje na výrobu telefonů pro nevidomé a slabozraké. Ti mu doporučili, aby opustil dotykové smartphony. A sázka na tuto kartu se vyplácí.
V posledních letech se firma třikrát prosadila do žebříčku nejrychleji rostoucích technologických společností střední a východní Evropy Deloitte Technology Fast 50. Uspěla i v dalších soutěžích, třeba v Exportní ceně DHL UniCredit získala před pár lety druhé místo v kategorii Malá společnost.
Dnes Matapo prodává telefony pod značkou BlindShell už do více než šedesáti zemí světa. Mají výrazně zjednodušené ovládání, tlačítko SOS nebo hlasový popis akcí. Také umí s pomocí nálepek s čipy v bytě najít a rozeznat věci podobných tvarů, například pytlíky s kořením nebo léky.
Od diplomky k byznysu
Nápad vytvořit telefon pro nevidomé a slabozraké měl Petr Svobodník jako student a rozvíjel ho s vedoucím své diplomky Danielem Novákem. S projektem zvítězili před osmi lety i v soutěži Vodafone Nápad roku. Svobodník se ale brzy poté odstěhoval na Nový Zéland a Novák hledal parťáka pro rozjezd firmy. „Řekl mi, že dělá produkt pro nevidomé, kterých je na světě 40 milionů. Došlo mi, že to je ono a že právě tomu se chci věnovat,“ vzpomíná na setkání s ním Jan Šimík, který se do čela firmy a značky postavil před sedmi lety a dnes v ní drží největší, zhruba třetinový podíl.
Nevidomých a slabozrakých je na světě podle Světové zdravotnické organizace přes 280 milionů.
Šimík tehdy opustil svět korporátu a hledal příležitost k rozjezdu vlastního podnikání. Řadu let strávil na různých obchodně‑manažerských pozicích u technologických velikánů jako Apple, Dell nebo Telefónica O2. Okrajově zkoušel i vlastní byznys, například online prodej aut. Prosadit se mu ale podařilo až s novým mobilem.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později