Zatímco celý svět přecházel z tlačítkových telefonů na dotykové, jeden český výrobce mobilů se vydal opačným směrem. Měl k tomu jednoznačný důvod – odezvu od svých zákazníků. Pražské Matapo se specializuje na výrobu telefonů pro nevidomé a slabozraké. Ti mu doporučili, aby opustil dotykové smartphony. A sázka na tuto kartu se vyplácí.

V posledních letech se firma třikrát prosadila do žebříčku nejrychleji rostoucích technologických společností střední a východní Evropy Deloitte Technology Fast 50. Uspěla i v dalších soutěžích, třeba v Exportní ceně DHL UniCredit získala před pár lety druhé místo v kategorii Malá společnost.

Dnes Matapo prodává telefony pod značkou BlindShell už do více než šedesáti zemí světa. Mají výrazně zjednodušené ovládání, tlačítko SOS nebo hlasový popis akcí. Také umí s pomocí nálepek s čipy v bytě najít a rozeznat věci podobných tvarů, například pytlíky s kořením nebo léky.

Od diplomky k byznysu

Nápad vytvořit telefon pro nevidomé a slabozraké měl Petr Svobodník jako student a rozvíjel ho s vedoucím své diplomky Danielem Novákem. S projektem zvítězili před osmi lety i v soutěži Vodafone Nápad roku. Svobodník se ale brzy poté odstěhoval na Nový Zéland a Novák hledal parťáka pro rozjezd firmy. „Řekl mi, že dělá produkt pro nevidomé, kterých je na světě 40 milionů. Došlo mi, že to je ono a že právě tomu se chci věnovat,“ vzpomíná na setkání s ním Jan Šimík, který se do čela firmy a značky postavil před sedmi lety a dnes v ní drží největší, zhruba třetinový podíl.

Nevidomých a slabozrakých je na světě podle Světové zdravotnické organizace přes 280 milionů.

Šimík tehdy opustil svět korporátu a hledal příležitost k rozjezdu vlastního podnikání. Řadu let strávil na různých obchodně‑manažerských pozicích u technologických velikánů jako Apple, Dell nebo Telefónica O2. Okrajově zkoušel i vlastní byznys, například online prodej aut. Prosadit se mu ale podařilo až s novým mobilem.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67116820-mobil-ceskeho-start-8209-upu-se-ovlada-poslepu-firma-expanduje-do-sveta