Až ve chvíli, kdy vlna zmizí, zjistíte, kdo plaval nahý. Tak zní jedna ze slavných vět legendárního investora a miliardáře Warrena Buffetta. Neplatí to jen pro akcie. Svůj „odliv“ zažívá teď trh luxusních hodinek z druhé ruky, jejichž cena v covidových letech stoupla na několikanásobky, stále je vyšší než předtím a i než za kolik jsou nabízeny v obchodech.

Například index nošených hodinek webu WatchChart.com se od března roku 2020, kdy svět zachvátily lock­downy, dostal z hodnoty asi 9500 dolarů na úroveň 22 tisíc dolarů v březnu letošního roku. Od té doby ceny klesají a v současnosti se index pohybuje na úrovni 17 880 dolarů.

Index zahrnuje 30 nejprodávanějších modelů napříč výrobci, počínaje modely Rolex, Omega, Audemars Piguet, Patek Philippe či Tudor, ale jsou v něm zastoupeni i levnější výrobci, například Seiko.

Trh s nošenými luxusními hodinkami v posledních letech vyrostl a spadl společně s akciovým či kryptoměnovým.

Jak uvádí agentura Bloomberg, tuto bublinu živila kombinace rostoucích cen akcií a kryptoměn, které zároveň doprovázela vydatná podpora ekonomiky ze strany centrálních bank a samozřejmě spekulace na růst jejich cen v budoucnu. Trh s nošenými hodinkami se tak s akcio­vými trhy a kryptoměnami svezl i při jejich pádu.

Pětinový propad luxusu

Některé hodinky z druhé ruky po propadu kryptoměn v krátké době tří měsíců ztratily i pětinu své ceny, například Rolex Daytona či Patek Philippe Nautilus 57111A. Právě tyto dva modely společně s hodinkami Royal Oak od Audemars Piguet patřily mezi kupujícími k těm nejvyhledávanějším. Bez ohledu na to, jestli si je pořizovali dlouhodobí sběratelé, nebo nováčci, kteří zbohatli právě na kryptoměnách. U jmenovaných modelů předtím trh zaznamenal nejvyšší nárůst cen.

Pokud jde o portfolia celých značek, podle statistik WatchCharts.com ztratily během posledního půlroku v průměru hodinky Rolex asi 11,8 procenta, Omega 8,4, Breitling 5,5 a Patek Philippe 3,4 procenta.

Přesto v tuto chvíli stále ještě platí, že ten, kdo kupoval hodinky daných značek (s výjimkou Breitlingu) před rokem, vydělal na nich. V ročním vyjádření indexu zdražily modely Rolex v průměru o 5,6 procenta, od Omegy o 9,7 procenta a od Patek Philippe dokonce o 28,5 procenta. „Navzdory prvnímu výraznému a dlouhodobějšímu poklesu od covidu zůstává sekundární trh s hodinkami v porovnání s akciovými nebo kryptotrhy silný,“ uvádí ve své nedávné analýze investiční banka Morgan Stanley.

Trh živili kryptomilionáři

Fakt, že mnozí z kupujících, kteří se nově vrhli na nošené hodinky, byli obchodníci s kryptoměnami, potvrzuje i web BeInCrypto.com. A vysvětluje tím také propad z posledních měsíců. Ještě v listopadu loňského roku mířila cena nejznámější kryptoměny bitcoinu k 70 tisícům dolarů za jeden, dnes se obchoduje za necelou třetinu, někde kolem 21,5 tisíce dolarů.

Podle analytiků společnosti Jefferies tvořily nákupy kryptoměnových milionářů mezi 25 a 30 procenty tržeb prodejů nejluxusnějších hodinek.

Index ceny luxusních hodinek z druhé ruky

Na trh s nimi se promítl i nový celospolečenský vývoj, tedy jevy, jako je nejistá ekonomická situace lidí, rostoucí inflace a s ní spojené obavy z budoucnosti. K tomu experti poukazují na to, že Rusové, jichž je na trhu mnoho, se v důsledku války na Ukrajině chovají jinak. Tím se zvýšila nabídka a dříve třeba nedostupné hodinky je možné sehnat o něco snáz.

Zatím poslední velkou ranou je situace v Číně. Země v politice nulové tolerance vůči covidu opět zavedla protivirové lockdowny. Jak upozornil list Financial Times, poté co bylo v březnu tímto opatřením zasaženo jedno z finančních center Šanghaj a další regiony, spadly ceny použitých luxusních hodinek, ale i luxusních kabelek z druhé ruky o 20 až 50 procent.

Menší podnikatelé, jimž se v předchozích letech dařilo a byli schopni nakumulovat nějaké prostředky, za které si toto vysněné luxusní zboží koupili, se některých svých vzácných kousků začali zbavovat.

V buticích se na luxusní hodinky tvoří pořadníky. Kdo chce nejžádanější modely hned, musí koupit nošené a dráž.

Nošené jsou dražší než nové

I tak zůstává cena většiny modelů nošených hodinek stále vyšší, než jakou ukazují cenovky v monobrandových obchodech, tedy buticích, kde se prodává jen jedna konkrétní značka.

V době, kdy byla vlna na vrcholu, se ocelové hodinky Rolex Daytona při obchodech z druhé ruky prodávaly v průměru za asi 47 tisíc dolarů (tedy přes 1,1 milionu korun), přičemž dnes je lze sehnat za asi 35,6 tisíce dolarů (kolem 860 tisíc korun). V obchodech jsou výrazně levnější, stojí kolem 14,5 tisíce dolarů (asi 350 tisíc korun).

Jenže v obchodech se k nim dnes člověk jen tak nedostane. I v pražské Pařížské ulici, kde jsou butiky známých značek, mají často jen pár kusů hodinek. Zájemci o nejoblíbenější a zároveň cenově nejdostupnější modely nezbude než se zapsat na pořadník a na svůj vysněný kousek čekat mnohdy přes rok, klidně i dva.

A to není jediná zapeklitost takové koupě. Butiky s luxusními hodinkami v současné situaci často dávají přednost zákazníkům, s nimiž mají nějakou historii, takže „prvokupec“ má často smůlu, respektive na pořadník se dostane jen s velkou dávkou štěstí.

„Cambridgeský slovník definuje retail jako prodej zboží veřejnosti, obvykle pak v obchodech. Podle této definice Rolex přestal být retailovou značkou už loni a nevypadá to, že by se to mělo v blízké době nějak změnit,“ napsal například Rob Corder, zakladatel britského časopisu o hodinkách WatchPro pro profesionální obchodníky.

Nedostatek je podle znalců pochopitelný. Zatímco nabídka těch nejluxusnějších hodinářských značek je konstantní, případně mírně roste, poptávka se v covidových letech znásobila. Velkou změnu tak čekat nelze, zájemcům nezbývá nic jiného než se obrátit na sekundární trh a tam si připlatit.

Související