Maloobchodní trh prochází obdobím největších změn přinejmenším za posledních deset let. Po koronavirové krizi, která přiměla Čechy k masivnímu návratu do diskontních prodejen, se nyní kvůli vysoké inflaci roztáčí další kolo úspor. Zákazníci stále více vyhledávají zboží ve slevových akcích, v nichž se podle údajů výzkumné agentury NielsenIQ prodá téměř 60 procent potravin a drogistického zboží. Data Českého statistického úřadu ukazují již druhý měsíc zhruba šestiprocentní pokles tržeb za potraviny oproti loňsku.
Zhruba sedmileté období mezi minulou finanční krizí a pandemií koronaviru znamenalo pro obchodníky zlatý důl. Příjmy a životní úroveň Čechů se zvyšovaly a s tím rostly i jejich nároky na to, co nakupují. Supermarkety neustále rozšiřovaly nabídku o dražší zboží, jako jsou například bioprodukty, bezlaktózové výrobky, vegetariánské potraviny a podobně.
Od loňského podzimu, kdy začala v Česku narůstat inflace, se trend obrací. V obchodech přibývá slevových akcí a roste zájem o takzvané privátní značky obchodníků, pod nimiž obvykle řetězce nabízejí levnější zboží, než je to prodávané pod klasickými značkami výrobců.
Podíl zboží prodávaného v akci
„Tržby na privátních značkách dosahují téměř 50 procent,“ potvrdil Ekonomu Michal Kuzmiak z řetězce Tesco. Podobný výsledek hlásí také diskontní prodejny Penny. Ještě nedávno přitom podíl privátních značek napříč tuzemským trhem dosahoval sotva jedné pětiny. Tím Česko výrazně zaostávalo za evropským průměrem (více v rozhovoru s Radkem Hovorkou).
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později