Maloobchodní trh prochází obdobím největších změn přinejmenším za posledních deset let. Po koronavirové krizi, která přiměla Čechy k masivnímu návratu do diskontních prodejen, se nyní kvůli vysoké inflaci roztáčí další kolo úspor. Zákazníci stále více vyhledávají zboží ve slevových akcích, v nichž se podle údajů výzkumné agentury NielsenIQ prodá téměř 60 procent potravin a drogistického zboží. Data Českého statistického úřadu ukazují již druhý měsíc zhruba šestiprocentní pokles tržeb za potraviny oproti loňsku.

Zhruba sedmileté období mezi minulou finanční krizí a pandemií koronaviru znamenalo pro obchodníky zlatý důl. Příjmy a životní úroveň Čechů se zvyšovaly a s tím rostly i jejich nároky na to, co nakupují. Supermarkety neustále rozšiřovaly nabídku o dražší zboží, jako jsou například bioprodukty, bezlaktózové výrobky, vegetariánské potraviny a podobně.

Od loňského podzimu, kdy začala v Česku narůstat inflace, se trend obrací. V obchodech přibývá slevových akcí a roste zájem o takzvané privátní značky obchodníků, pod nimiž obvykle řetězce nabízejí levnější zboží, než je to prodávané pod klasickými značkami výrobců.

„Tržby na privátních značkách dosahují téměř 50 procent,“ potvrdil Ekonomu Michal Kuzmiak z řetězce Tesco. Podobný výsledek hlásí také diskontní prodejny Penny. Ještě nedávno přitom podíl privátních značek napříč tuzemským trhem dosahoval sotva jedné pětiny. Tím Česko výrazně zaostávalo za evropským průměrem (více v rozhovoru s Radkem Hovorkou).

Související

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.