Maloobchodní trh prochází obdobím největších změn přinejmenším za posledních deset let. Po koronavirové krizi, která přiměla Čechy k masivnímu návratu do diskontních prodejen, se nyní kvůli vysoké inflaci roztáčí další kolo úspor. Zákazníci stále více vyhledávají zboží ve slevových akcích, v nichž se podle údajů výzkumné agentury NielsenIQ prodá téměř 60 procent potravin a drogistického zboží. Data Českého statistického úřadu ukazují již druhý měsíc zhruba šestiprocentní pokles tržeb za potraviny oproti loňsku.
Zhruba sedmileté období mezi minulou finanční krizí a pandemií koronaviru znamenalo pro obchodníky zlatý důl. Příjmy a životní úroveň Čechů se zvyšovaly a s tím rostly i jejich nároky na to, co nakupují. Supermarkety neustále rozšiřovaly nabídku o dražší zboží, jako jsou například bioprodukty, bezlaktózové výrobky, vegetariánské potraviny a podobně.
Od loňského podzimu, kdy začala v Česku narůstat inflace, se trend obrací. V obchodech přibývá slevových akcí a roste zájem o takzvané privátní značky obchodníků, pod nimiž obvykle řetězce nabízejí levnější zboží, než je to prodávané pod klasickými značkami výrobců.
Podíl zboží prodávaného v akci
„Tržby na privátních značkách dosahují téměř 50 procent,“ potvrdil Ekonomu Michal Kuzmiak z řetězce Tesco. Podobný výsledek hlásí také diskontní prodejny Penny. Ještě nedávno přitom podíl privátních značek napříč tuzemským trhem dosahoval sotva jedné pětiny. Tím Česko výrazně zaostávalo za evropským průměrem (více v rozhovoru s Radkem Hovorkou).
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Alžběta Vejvodová

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



