Maloobchodní trh prochází obdobím největších změn přinejmenším za posledních deset let. Po koronavirové krizi, která přiměla Čechy k masivnímu návratu do diskontních prodejen, se nyní kvůli vysoké inflaci roztáčí další kolo úspor. Zákazníci stále více vyhledávají zboží ve slevových akcích, v nichž se podle údajů výzkumné agentury NielsenIQ prodá téměř 60 procent potravin a drogistického zboží. Data Českého statistického úřadu ukazují již druhý měsíc zhruba šestiprocentní pokles tržeb za potraviny oproti loňsku.

Zhruba sedmileté období mezi minulou finanční krizí a pandemií koronaviru znamenalo pro obchodníky zlatý důl. Příjmy a životní úroveň Čechů se zvyšovaly a s tím rostly i jejich nároky na to, co nakupují. Supermarkety neustále rozšiřovaly nabídku o dražší zboží, jako jsou například bioprodukty, bezlaktózové výrobky, vegetariánské potraviny a podobně.

Od loňského podzimu, kdy začala v Česku narůstat inflace, se trend obrací. V obchodech přibývá slevových akcí a roste zájem o takzvané privátní značky obchodníků, pod nimiž obvykle řetězce nabízejí levnější zboží, než je to prodávané pod klasickými značkami výrobců.

Podíl zboží prodávaného v akci

„Tržby na privátních značkách dosahují téměř 50 procent,“ potvrdil Ekonomu Michal Kuzmiak z řetězce Tesco. Podobný výsledek hlásí také diskontní prodejny Penny. Ještě nedávno přitom podíl privátních značek napříč tuzemským trhem dosahoval sotva jedné pětiny. Tím Česko výrazně zaostávalo za evropským průměrem (více v rozhovoru s Radkem Hovorkou).

Související

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.