Mezi automobilkami se stalo tradicí odvodit od běžných rodinných vozů nějakou sportovní lahůdku. S odkazem na úspěchy na závodních tratích taková auta nabídla nejen pár koní navíc, ale i zářivý odstín laku a označení jako GT nebo RS – z italského „Granturismo“ nebo německého „Rennsport“.
Největší švih dostaly rychlé verze v osmdesátých a devadesátých letech s nástupem přeplňovaných motorů, kdy výkon stoupal nikoli o jednotky, ale o desítky koní. V poslední dekádě nicméně toto kouzlo opět pohaslo, když kvůli emisím CO2 dostala turbo kdejaká „nákupní taška“. Mezitím si ovšem marketing automobilek zvykl na finanční atraktivitu rychlých modelů, a tak jich přibývalo i tam, kde to mělo smysl spíše symbolický. Třeba u miniaturního Volkswagenu Up GTi.
Mířit výš s tím, co dům dal
O krok dál tímto směrem míří elektromobily. Jejich fyzikální princip sportovnímu duchu nepřeje, protože by měl spojovat vysoký výkon s nízkou hmotností. Tady je k vysokému výkonu ovšem potřeba i výkonná, a tudíž těžká baterie. Obchodníci přesto udržují tradici: Tesla vybavila Model S módem Ludicrous, který pokoří stovku za dvě a půl vteřiny, Porsche označilo rychlou verzi modelu Taycan přídomkem Turbo.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později