Mezi automobilkami se stalo tradicí odvodit od běžných rodinných vozů nějakou sportovní lahůdku. S odkazem na úspěchy na závodních tratích taková auta nabídla nejen pár koní navíc, ale i zářivý odstín laku a označení jako GT nebo RS – z italského „Granturismo“ nebo německého „Rennsport“.
Největší švih dostaly rychlé verze v osmdesátých a devadesátých letech s nástupem přeplňovaných motorů, kdy výkon stoupal nikoli o jednotky, ale o desítky koní. V poslední dekádě nicméně toto kouzlo opět pohaslo, když kvůli emisím CO2 dostala turbo kdejaká „nákupní taška“. Mezitím si ovšem marketing automobilek zvykl na finanční atraktivitu rychlých modelů, a tak jich přibývalo i tam, kde to mělo smysl spíše symbolický. Třeba u miniaturního Volkswagenu Up GTi.
Mířit výš s tím, co dům dal
O krok dál tímto směrem míří elektromobily. Jejich fyzikální princip sportovnímu duchu nepřeje, protože by měl spojovat vysoký výkon s nízkou hmotností. Tady je k vysokému výkonu ovšem potřeba i výkonná, a tudíž těžká baterie. Obchodníci přesto udržují tradici: Tesla vybavila Model S módem Ludicrous, který pokoří stovku za dvě a půl vteřiny, Porsche označilo rychlou verzi modelu Taycan přídomkem Turbo.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Martin Frei
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



