Na začátku 80. let se objevila první generace Audi quattro a automobilová veřejnost od té doby začala chápat výhody pohonu všech kol. Audi nebylo první, kdo vyráběl osobní benzinové auto s pohonem 4x4. Tohle prvenství se obyčejně připisuje nizozemským bratrům Spykerovým a jejich modelu 60HP z roku 1903. A ještě o pár let dříve s pohonem všech kol začal u svých elektromobilů Ferdinand Porsche. Audi ho však dokázalo zákazníkům prodat. Třeba díky úspěchům závodního quattra v divokých podmínkách rallyových soutěží.
Technici od 80. let pracovali na zdokonalení systému pohonu všech kol. Přišly samosvorné diferenciály i nejrůznější typy mezinápravových spojek, které se snažily optimálně rozdělovat hnací sílu mezi přední a zadní kola. Nejznámější je v tomto směru systém Haldex, který dostal pohon všech kol i do Octavie, Superbu a dalších škodovek. Z pohonu 4x4 se za posledních čtyřicet let se stal zejména mezi drahými prémiovými vozy standard a většinu svých aut jako čtyřkolky již neprodává jen Audi, ale i BMW a Mercedes. Pomáhá tomu i móda SUV. Zákazníci chtějí jistotu trakce za každých podmínek. S elektromobily se inženýrům přitom otvírají nové možnosti, jak jim jejich přání splnit, ještě vylepšit jízdní vlastnosti a přitom se zbavit jedné z největších nevýhod konvenčních systémů, vyšší spotřeby.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Martin Přibyl
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



