Češi jsou světoví přeborníci v bezkontaktním placení. Během pandemie začali ve velkém využívat i virtuální platební karty v mobilech nebo hodinkách. On‑line placení kartou už u nás převažuje také při nákupech v internetových obchodech. „Chceme, aby se pohodlí při placení v e‑shopech přiblížilo tomu, jak to dnes funguje ve fyzickém světě,“ říká Petr Polák, nový šéf kartové firmy Visa v Česku. Ta proto vyjednává s velkými internetovými obchodníky, aby využívali její šifrovací technologii, která umožňuje vytvořit klon platební karty pevně svázaný s určitým mobilním zařízením. Jak tvrdí Polák, tento systém znemožňuje zneužití karty hackery a podobně může zvýšit bezpečnost i při on‑line nakupování.
Z vaší studie před třemi lety vyplynulo, že Česko je hned po Austrálii druhé na světě v podílu bezkontaktních plateb na všech karetních transakcích. Platí stále, že jsme v tomto ohledu globálními premianty?
V rámci pandemie se prakticky všude včetně Česka začaly více využívat bezhotovostní, ale i bezkontaktní platby. A v podílu bezkontaktních plateb jsme stále mezi třemi nejlepšími na celém světě. Bezdotykově je dnes v Česku možné platit na všech terminálech a prosazují se tu i bezkontaktní výdejní nebo parkovací automaty, bezkontaktně zaplatíme i v MHD. Bezkontaktní placení je tady téměř národním sportem. Často se říká, že bychom se měli dívat do západní Evropy a hledat tam inspiraci, ale podle mě to úplně neplatí. Mohli bychom být výrazně sebevědomější. Například právě míra osvojení nových forem placení je tady extrémně vysoká.
Čím to je, že Češi přijali bezkontaktní placení tak dobře?
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později