Česká republika jako místo pro zahřívací turnaj, francouzský trh pak jako hřiště pro mnohem větší klání. Taková je strategie českého fintech start-upu Mutumutu, který digitalizuje a výrazně zjednodušuje uzavírání a plnění životních pojistek. Sportovní terminologie firmě sedí, klienty totiž oslovuje neotřelým přístupem: za více pohybu a zdravý životní styl start-up část pojistného vrací.

„Nehledejte za tím žádnou raketovou vědu, stačí se hýbat, žít zdravě a dostanete od nás mezi pěti a 30 procenty z toho, co jste zaplatili,“ říká Jindřich Lenz, spoluzakladatel projektu. Mutumutu zaujalo, nejprve do něj vložila peníze tuzemská KB Po­jišťovna a později napřímo i její mateřská společnost, francouzská Société Générale.

Mutumutu je projekt z dílny pražského startupového studia Creative Dock a byl oceněn v soutěži Vodafone Nápad roku.

Start-up nabírá na síle

Ambiciózní projekt po dvou letech fungování výrazně nabírá na síle. Za menšinový podíl v Mutumutu zmíněné finanční instituce zaplatily v několika fázích 60 milionů korun. Cíl je jasný: další rozvoj služby v Česku a její spuštění v mnohem větším měřítku ve Francii. Tam by Mutumutu mělo vkročit v říjnu. Téměř sedmkrát lidnatější země, navíc v zádech se Société Générale, pátou největší francouzskou bankou, s více než 130 tisíci zaměstnanců a s aktivy ve výši 1,5 bilionu eur, má být impulzem pro rozšíření nápadu napříč Evropou.

Aplikace mapuje životní styl klienta. Podle počtu zdraví prospěšných aktivit nabídne slevy na pojištění.

„Brzy by mělo následovat Polsko, Itálie či Německo, zvažujeme dokonce i Rusko. Už se na tom pracuje,“ doplňuje zakladatel firmy.

Spolupráce s pojišťovnou je klíčová

Mutumutu samo o sobě není životní pojišťovna, v oboru platí přísné regulace a udělení licence je proces na několik let. Start-up tak nabízí životní pojištění právě skrze KB Pojišťovnu. Ta dodává produkt, který si Mutumutu navrhne.

Start-up proto v začátcích nutně potřeboval najít finanční instituci, která by na jeho nápad kývla a vzala ho „pod svá křídla“. „Obcházeli jsme poskytovatele pojištění,“ vzpomíná Lenz. Nakonec vyšlo spojení s KB Pojišťovnou. Lenz ale od samotného začátku nestavěl start-up jen pro Českou republiku, hledal silného investora, který ho pomůže rozjet i v zahraničí.

Z pojišťováka inovátorem

Podle Lenze je fungování Mutumutu založeno především na jednoduchosti. Někdejší finanční poradce pracoval v branži deset let a velice často podle svých slov narážel na její zkostnatělost. „Pojišťovny jsou třeba ve srovnání s bankami deset let pozadu,“ říká. Práci za pojišťovny, tu fyzickou interakci se zákazníkem, v drtivé většině udělá zprostředkovatel nebo pobočka. Pojišťovna vůbec nezná svého zákazníka. Prostor pro inovace je obrovský,“ říká.

V Mutumutu proto nejprve výrazně osekali složité podmínky, za kterých se životní pojištění standardně uzavírá. „Odbourali jsme nepřehlednost u pojistných plnění, není to už osmdesát stran, ale pouhých šest a nejsou psány malým fontem, jak bývá obvyklé, používáme lidský jazyk,“ tvrdí Lenz. Start-up zanechal pouhých osm podmínek, za kterých se pojištění neplní. Takovýchto parametrů přitom běžně bývá i více než třicet.

„Jsou to jen ty, které logicky napadnou každého z nás, třeba řízení automobilu pod vlivem alkoholu,“ uvádí Lenz, podle jehož slov firma také produkt „digitálně zabalila“. „Papírové smlouvy nejsou třeba,“ vysvětluje.

Pojišťovny jsou ve srovnání s bankami deset let pozadu. Vůbec neznají své zákazníky. Prostor pro inovace je obrovský.

Pro prodej pojištění start-up využívá on-line komunikaci. „Přeskočili jsme celý řetězec založený na různých zprostředkovatelích, poradcích a brokerech, ti už u nás nejsou třeba,“ uvádí Lenz. Algoritmus poté podle zadání nastaví požadovanou pojistnou částku i pravidelné měsíční úhrady.

Odbourání zprostředkovatelů podle Lenze celý vztah pojišťovatel−pojištěnec narovnalo. „Lépe známe svého zákazníka a jeho potřeby, také lidem mnohem více důvěřujeme. Většina z nich je poctivá, nechtějí podvádět,“ věří Jindřich Lenz.

Více běhu, levnější pojistka

Jedním ze zásadních parametrů pojištění, které Mutumutu nabízí, je, že vrací lidem peníze za to, že žijí zdravě. Takzvaný prevenční program motivuje klienty start-upu k tomu, aby chodili, běhali, jezdili na kole, cvičili, plavali a chodili na pravidelné prohlídky k lékaři, aby nekouřili. Jak se to dá ohlídat? Mutumutu k tomu používá především speciální, na míru vyrobenou aplikaci pro telefony a chytré hodinky, ve které si pojištěnci mohou zaznamenávat své aktivity. Podle nich pak pojišťovna vrací až třetinu pojistného.

„Náš model je postaven třeba na tom, že když si klient půjde na hodinu a půl týdně zaběhat, sníží tím riziko kardiovaskulárních nemocí o 40 procent,“ vysvětluje zakladatel start-upu.

Start-upy v Česku

Seriál týdeníku Ekonom, ve kterém vám budeme ve spolupráci se soutěží Vodafone Nápad roku přinášet až do léta profily nejzajímavějších českých start-upů posledních let.

Samotný algoritmus softwaru ale působí i proaktivně, pojištěnce vybízí k pohybu. „Lidé tak vědí, co mají udělat, aby si sáhli na maximální slevu,“ vysvětluje Lenz. Firma rovněž přichází i s různými pobídkami. Například za pravidelné pohybové aktivity dostane pojištěnec chytré hodinky.

Česko jako pilotní trh pro rozjezd

„Česko je náš pilotní trh, učíme se, chceme mít vše vyladěné pro ostatní trhy,“ konstatuje. Mutumutu by podle něj v Česku potřebovalo mít kolem 30 tisíc zákazníků, zatím jich má několik tisíc.

Ke zrodu Mutumutu došlo v pražském startupovém studiu Creative Dock. Tam se Lenz potkal s majitelem studia Martinem Pejšou. „S ním jsem si okamžitě padl do noty, shodli jsme se na tom, že služba musí být postavena na principech férovosti a zdravého životního stylu.“

Nyní už Mutumutu využívá zázemí obří korporace, pracuje s jejími daty. Silný investor má start-upu umožnit vyšší ziskovost díky velkému škálování služby v budoucnu.

„Takový strategický partner je pro náš produkt naprosto klíčový,“ uzavírá Jindřich Lenz.

Související