V Česku existují desítky firem, jejichž roční obrat sahá k miliardám korun, přesto na první pohled působí nenápadně. Jejich příběhy stojí tak trochu v pozadí a jména zná dost možná jen pár špiček v daném oboru. Určitá míra anonymity však firmám nebrání v budování svého globálního charakteru. Jak se těmto společnostem a jejich šéfům povedlo vyrůst, zvládnout koronavirovou krizi a dosáhnout až na vrchol?

Vybrali jsme příběhy dvou firem, které jsou, co se týče pole jejich působnosti, naprosto rozdílné, úspěch a byznysový rozměr je však spojuje. Jedna sídlí v Praze, druhá v Třebíči. První vznikla před dvanácti lety, druhou vede rodinná tradice už po tři desetiletí. U obou firem však původní ambice přerostla v globální multioborový rozsah − společnost Neeco Group dodává své služby v oblasti informačních a telekomunikačních technologií, lidských zdrojů a realit do 180 zemí, MICo Group zase do celého světa vyváží tepelné výměníky a další zařízení pro chemický a energetický průmysl.

Neeco − IT, reality i hotely

Už když podnikatel a investor David Pátek společnost Neeco v roce 2009 zakládal, měl nadnárodní vize. Klíčovou oblastí podnikání byly a stále jsou telekomunikace, záběr se však rychle rozrostl také do dalších oborů. „Spolu s počátečním úspěchem IT divize se začaly objevovat i příležitosti mimo tento obor, které jsme zpočátku řešili spíš odděleně. Až v průběhu let jsme se je rozhodli sloučit pod hlavičku jedné skupiny,“ popisuje zakladatel firmy vznik Neeco Group, mezi jejíž hlavní oblasti působení vedle informačních technologií patří například realitní projekty v Česku i v zahraničí, provoz hotelů a restaurací, retail a projekty okolo telematiky, dopravy a logistiky. Dnes skupina sdružuje přes 30 dílčích firem.

Koronavirus nastavil nový standard toho, jak budou firmy do budoucna fungovat. Je potřeba umět reagovat.

Stěžejní divize společnosti Neeco ICT v České republice zaměstnává přibližně sto lidí, na jejích zahraničních pobočkách ve Velké Británii, v USA, Rusku, Číně, Singapuru, Indii, ve Francii a v dalších zemích potom působí několik obchodních zástupců a projektových manažerů. Spolu s ostatními firmami má skupina v tuzemsku i zahraničí přibližně tisícovku zaměstnanců.

Neeco Group, jejíž obrat v loňském roce činil 750 milionů korun, poskytuje klientům řešení v oblasti ICT a systémové integrace, poradenské, technické a podpůrné služby. Umí zajistit personál, zboží, logistiku i konektivitu, její služby využívají bankovní domy, telefonní operátoři, Moto GP, města i ministerstva.

Ušetřit jedno celé oddělení

„Strategie firmy je od počátku stejná, tedy pomoci velkým společnostem snadněji uchopit problematiku dodávek IT služeb a řešení, a tak jim umožnit věnovat více času primárním podnikatelským aktivitám,“ říká Pátek s tím, se většina poskytovaných služeb se týká právě dodávek IT produktů, jejich instalace a údržby včetně zajištění datové konektivity − tedy činností, na jejichž správu by jinak klienti museli vybudovat speciální oddělení.

Podnikatel je přesvědčený, že pro zákazníky je extrémně důležitá možnost veškeré IT požadavky zkoncentrovat do spolupráce s jedním důvěryhodným partnerem, který zajistí návrh, realizaci a podporu IT řešení podle očekávání, v domluveném čase, kvalitě a ceně. Právě v tom prý spočívá vysoká konkurenceschopnost jeho firmy. „Abychom byli schopni realizovat požadované portfolio činností, vytvořili jsme poměrně unikátní firemní strukturu, která je schopná přizpůsobit naše služby potřebám klienta. Nedílnou součást naší organizace tvoří síť lokálních partnerů, kteří nám pomáhají v zajištění aktivit na jednotlivých trzích. Jejich zdroje, ať už se to týká techniků, skladů nebo například nákladních automobilů, následně využíváme při realizaci globálních projektů,“ vysvětluje s tím, že nyní tuto partnerskou síť tvoří přibližně 1500 společností.

Zkušenost s výrobou plicních ventilátorů zaměření MICo Group nezměnila, pomohla však využít volné kapacity.

Schopnost přijmout nový standard

Informační a komunikační technologie jsou nicméně obor, který se dynamicky vyvíjí a kde vznikají stále nové produkty a řešení. „Díky platformě, kterou Neeco kontinuálně vyvíjí, jsme schopni poměrně rychle reagovat na změny v potřebách našich klientů, osvojit si nové produkty a technologie rychleji než konkurence,“ míní David Pátek. Schopnost reagovat a přizpůsobit se novým podmínkám a požadavkům potom pokládá za klíčovou k zajištění dlouhodobého úspěchu firmy.

Určitou pružnost musela společnost projevit i během koronakrize. „Přímo oblasti IT se koronavirus dotkl zejména na třech úrovních. Jednak nedostatkem IT zboží, protože zjednodušeně řečeno nebylo a stále často ani není co prodávat. Dodací lhůty u některých produktů máme více než půl roku, protože továrny nestíhají kvůli odstávkám a nashromážděným objednávkám vyrábět. Chybí tak některé základní komponenty nutné ke kompletaci IT zařízení,“ popisuje situaci, která se přenáší do řady byznysových odvětví.

Druhým problémem je podle Pátka poměrně výrazné navýšení cen za přepravu a horší dostupnost některých druhů přeprav, zejména té námořní. Třetím jevem bylo odsunutí mnohých investic do IT systémů. „Neeco samotné má naštěstí značnou část příjmů ze služeb podpory kritické infrastruktury zákazníků a ta je vyžadována i ve chvíli, kdy ve světě řádí koronavirus.“

Podle Pátka se obecně zhoršila platební morálka, jeho firma však pracuje výhradně pro stabilní nadnárodní klienty, které krize rovněž výrazně neohrozila. „Intenzivně se také věnujeme správnému nastavení poměru práce z domova a práce v kanceláři. Spolupráce a komunikace lidí, kteří sedí fyzicky v jedné kanceláři, je samozřejmě jiná, než když je většina týmu na home officu.“ Je ale jasné, že krize nastavila nový standard toho, za jakých podmínek jsou zaměstnanci spokojeni a firmy produktivní.

MICo − zkušenosti se nerodí přes noc

Jméno společnosti MICo a jejího šéfa Jiřího Dennera loni rezonovalo v médiích především v souvislosti s vývojem plicního ventilátoru CoroVent, na kterém firma spolupracovala s ČVUT. Přes 14 milionů korun pro výrobu prvních kusů se vybralo v crowdfundingové kampani ani ne za den. MICo Group tak reagovala na pokles výroby jedné ze svých dílčích firem Dawell, která za normálních okolností vyrábí odporové a indukční ohřevy. „Využili jsme její volné kapacity a prostoje právě k práci na ventilátorech pro covidové pacienty ve vážném zdravotním stavu,“ vysvětluje Denner. Nyní už Dawell opět funguje ve „starých kolejích“.

Můžeme dodávat kamkoliv na světě, naším cílem však není země, region ani zadavatel, nýbrž atraktivní zadání.

Výrobou plicních ventilátorů se však specializace rodinné firmy z Třebíče nezměnila. „V posledních letech jsme se sice rozkročili i do dalších oblastí byznysu, stále však především navrhujeme, konstruujeme a vyrábíme velké výměníky, kondenzátory, nádrže a zařízení pro chemický, potravinářský a energetický průmysl,“ říká Denner, který za úspěch skupiny MICo považuje především obrovské know-how, zkušenosti a certifikace, které společnost opravňují vyrábět výrobky, jež mohou dělat jen vybrané firmy v Evropě i ve světě. „To je něco, co člověk nezíská přes noc a opravdu si to musí poctivě odpracovat a oddřít,“ zdůrazňuje šéf firmy, která loni dosáhla obratu kolem 800 milionů korun.

Z Dukovan do světa

MICo Group získává zakázky po celém světě světě − svá řešení a výrobky dodává například do jaderných elektráren ve Velké Británii, v Turecku, ve Finsku, v Rusku a dalších zemích. „Velká část zakázek jsou obrovské projekty, na kterých pracují desítky našich zaměstnanců dlouhé měsíce až roky. Jako subdodavatel navíc spolupracujeme prakticky se všemi největšími společnostmi světa, jako je třeba francouzská EDF, ruský Rosatom či jihokorejská KHNP. A pochopitelně tuzemský ČEZ, který je pro nás čím dál větším partnerem.“

Do roku 1998 přitom firma MICo působila pouze lokálně v Dukovanech, kde prováděla servis − ostatně kvůli odstátnění frakce údržby tlakových systémů zdejší jaderné elektrárny o pět let dříve také vznikla. Karel Denner, otec Jiřího Dennera, tam pracoval jako mistr. MICo postupně začala vyrábět vlastní náhradní díly a získala zakázku na účast v dostavbě Jaderné elektrárny Temelín.

Jiří Denner stojí v čele rodinného holdingu MICo Group od začátku roku 2019. „Ještě mě čeká hodně práce, chci firmu posunout dál,“ říká.
Jiří Denner stojí v čele rodinného holdingu MICo Group od začátku roku 2019. „Ještě mě čeká hodně práce, chci firmu posunout dál,“ říká.
Foto: Lukáš Bíba

Zásadní zlom, který odstartoval expanzi za hranice, přišel až v roce 2008, kdy MICo vyhrála velkou zakázku pro slovenskou jadernou elektrárnu v Mochovcích. „Bylo to v době finanční krize, kdy nikdo neměl práci. My jsme naopak měli nejvyšší počet zakázek v historii podniku, a cena materiálu i strojů navíc ze dne na den spadla, takže firma nakupovala mnohem levněji než před krizí,“ vysvětluje Jiří Denner. „Troufám si říct, že nás tento okamžik katapultoval do první ligy, a mohli jsme tak výrazně navýšit prostory, rozšířit výrobu, specializaci a nabrat nové zaměstnance.“

Nebýt zbytečně skromný

Od té doby firma začala vyvážet do zahraničí − a na exportu a velkých zakázkách mimo Českou republiku nyní stojí většina obratu. „Když si dovolím nebýt skromný, můžeme aktuálně dodávat do celého světa a není pro nás cíl konkrétní země, region nebo zadavatel, ale spíš atraktivní zadání. Rádi děláme takové věci, které třeba neumí udělat nikdo jiný na světě a představují pro nás výzvu. Ať už se jedná o složitost zadání nebo práci s netradičními materiály.“

Holdingová struktura MICo Group vznikla v roce 2015, aktuálně do ní patří sedm dílčích společností. Jako velkou výhodu oproti konkurentům, za které Denner považuje například společnosti Foster Wheeler nebo Balcke-Dürr, vidí velikost firmy − MICo Group v současnosti tvoří přibližně 400 zaměstnanců. „Můžeme si tak dovolit dělat obrovské výrobky a přitom být pružní v jejich výrobě. Toho velké nadnárodní korporace s tisícovkami zaměstnanců nejsou schopné, protože to neodpovídá jejich zajetým standardům a neumí se s takovým zadáním vypořádat,“ míní.

Posunout firmu dál

Přestože na situaci spojenou s koronakrizí společnost s nápadem výroby plicních ventilátorů poměrně pružně reagovala, pochopitelně se nevyhnula zastavení některých projektů, prodlevám plateb klientů a řešení cash flow. „Naštěstí jsme ale v průběhu roku vyhráli pár velkých zakázek, a celá skupina tak mohla fungovat dál.“

Od svého otce vedení naplno převzal Jiří Denner začátkem roku 2019. Zda bude holding pokračovat dál po lince rodinné tradice, je zatím otevřené. „Bylo by to hezké, ale to je ještě hodně daleko. Vedení jsem sotva převzal já sám a čeká mě ještě hodně práce, abych MICo udržel tam, kde je, a ideálně ho ještě posunul.“

Související